„Zastavte modrý tahač s bílým návěsem. Pomalu se k vám blíží, už ho musíte mít na dohled,“ hlásil z vrtulníku policista do vysílačky hlídce na zemi, která řidiče nákladního auta navedla do pruhu, který odbočoval k čerpací stanici.

„Vůbec jsem netušil, že mě sleduje vrtulník,“ přiznal Szabo, když platil pokutu. Netajil se ani tím, že netušil, co vlastně provedl.

„Asi jsem jel rychle,“ myslel si nejprve. Pak se ale dozvěděl pravý důvod, a přestože nedostal pokutu poprvé, rozdával úsměvy na všechny strany. „Kdybyste tady nebyli, tak by se asi tak neusmíval. Někteří jsou pěkně sprostí,“ utrousil jeden z policistů. Úsměv Imrichu Szaboovi ale asi ztuhl ve chvíli, kdy zjistil, že je kromě tisícikoruny lehčí i o svůj řidičský průkaz.

Ten mu zřejmě vypadl, když nasedal do auta a odjížděl. „Pošleme mu ho poštou,“ poznamenal policista.

Slovenský řidič byl jediným, který včera uvízl v dvouhodinové policejní pasti na 139. kilometru ve směru na Brno u Kochánova na Žďársku. Ta byla především zaměřená na předjíždění nákladních aut v úseku, kde to mají zakázáno. Svého druhu to byla letos již šestá kontrolní akce, při níž policie navíc využila speciální vrtulník.

„Na dálnici to bylo podruhé,“ upozornila jihomoravská policejní mluvčí Jana Šípková. Kromě toho hlídka zkontrolovala dalších jedenáct řidičů. Přestupku se dopustil pouze jeden řidič, který zaplatil pokutu dva tisíc korun.

Policisté se netají tím, že taková kontrolní akce nemůže trvat dlouho.„Maximálně dvě hodiny, pak se přesunujeme na jiné stanoviště,“ řekl hlídkující policista. A důvod?

„Protože si mezi sebou dají hodně rychle vědět o tom, že na ně máme políčeno. Co myslíte, první, co ten Slovák udělal, tak to rozhlásil do éteru.“

Speciální týmy na kamiony

Podle mluvčí Šípkové způsobují kamiony na dálnici velké problémy. Zejména ve chvíli, kdy se stanou účastníky dopravní nehody. Od začátku letošního roku šetřili policisté 810 nehod s účastí kamionů. Loni v tu samou dobu to bylo ještě o 200 víc. „Za celý loňský rok to bylo 5370 nehod. Nejčastější příčinou nehod je pak mikrospánek a nevěnování se řízení,“ upozornila Šípková.

Právě proto se stále hlasitěji mezi policisty hovoří o tom, že by měl na každé krajské policejní správě v zemi vzniknout speciální tým lidí, kteří se budou zabývat monitorováním přestupků řidičů kamionů.