„Největší problém ve spotřebním zboží je s mobilními telefony. Jedná se zhruba o každý třetí případ, kterým se zabýváme,“ uvedl Deníku Karel Havlíček, zástupce ředitele ČOI Inspektorátu Jihočeský a Vysočina.

„Nejčastějšími případy jsou opakované vady mobilů. Prodejce buď jejich odstranění nechce vyhovět, nebo nesouhlasí s vadou. Největší počet závad telefonu, až je to podezřelé, vzniká vniknutím neznámé kapaliny,“ nastínil Havlíček.

Podle důvěryhodného zdroje si podnikatelé s reklamacemi umí velice dobře poradit. Ne však čestným a zákonným způsobem.

Prodejci, kteří zjistí, že odstranění vady by bylo příliš nákladné, mobilní telefon utopí, v tzv. reklamačním kýblu. Jinými slovy ho jednoduše hodí do vody.

Jistotou jim je nemožnost prokázání, kdy k utopení došlo. Soudní znalec pouze zjistí, že telefon přišel do kontaktu s vodou. Nikdo již ale nedokáže prokázat, kdy, kde a kdo telefon utopil. Neprokazatelná vina poté padá na bedra majitele telefonu.

Karel Havlíček v tomto směru upozornil na neznámý původ mobilů. Podle jeho slov se do České republiky dováží velké množství telefonů, mimo oficiální dovozce a distributory, zejména z Asie a Ruska. Tyto mobily, u kterých není záruka, že byly homologovány pro evropský trh, prodávají zejména malí prodejci. Ti při reklamaci nemají telefon v podstatě kam vrátit. To znamená, že reklamace a vrácení peněz pro ně představuje ztrátu.

Šetří stížnosti

„Spotřebitelům doporučuji ověřit originální záruční list. Každý mobilní telefon má zásadně originální záruční list přímo od výrobce. Ne nějaký předtištěný formulář prodejce. Dále by se kupující měli zaměřit na originální návod v češtině a záruční podmínky,“ uvedl inspektor.

„Je důležité tyto věci prostudovat a za telefon určitě dát i řádově o stokoruny více. Nízká cena produktu může avizovat, že něco není v pořádku. Doporučuji proto nakupovat v renomovaných prodejnách, které jsou v kontaktu jak s oficiálními dovozci, tak i přímo s jednotlivými operátory,“ upozornil Havlíček.

Uzná-li prodejce reklamaci a dojde-li na vrácení peněz, postupují často i v tomto případě malí prodejci v rozporu se zákonem. Vrací méně peněz, než je pořizovací cena telefonu.

„Je to protizákonné, pokud nedojde k dohodě. Na takovéto podmínky by spotřebitelé neměli přistupovat a neměli by podepisovat žádné pro ně nevýhodné smlouvy,“ zakončil Havlíček.

Na prodejce telefonů z Vysočiny má ČOI několik podezření a některé již šetří.

V současné době obdržela stížnosti na 25 prodejců a na 5 se výrazně zaměří. Zejména na původ telefonů, zda mají telefony potřebná schvalovací řízení a na záruční podmínky.

Prodejcům, kteří podnikají v rozporu se zákonem, hrozí pokuta až do výše milion korun.