Potřebovali přestěhovat domácího mazlíčka, ale neměli v tu chvíli auto. Proto student informatiky Kryštof Halmo s přítelkyní sáhli po mobilu a využili službu takzvaného carsharingu, tedy sdílení auta. „Jako studenti nemáme vlastní auto a potřebovali jsme přestěhovat králíka i s ohrádkou. A carsharing byl nejpohodlnější způsob, jak to udělat,“ pochvaloval si.

Mladí lidé se tak zařadili mezi více než 2100 Brňanů, kteří využívají carsharing a můžou si vybrat z téměř 150 sdílených aut. „Lidí využívajících naši aplikaci v Brně ale může být ještě víc, protože mnozí další mají trvalý pobyt jinde. Celkem si v Brně půjčilo auto téměř šest a půl tisíce uživatelů,“ vyčíslil manažer společnosti HoppyGo Juraj Andrejka.

Loni přitom byla brněnská čísla o polovinu nižší. Za více než dvojnásobně zvýšenou poptávkou v Brně je podle platformy HoppyGo velký zájem o dovolenou v tuzemsku a hledání možností, jak se pohybovat po městě jinak než vlastním autem nebo hromadnou dopravou.

Sdílení aut je mezi Brňany čím dál oblíbenější. Stoprocentní nárůst uživatelů však může přibrzdit návrat alternativní taxislužby Uber do ulic města.Zdroj: HoppyGo

Naopak David Pokorný ze spolku Brno autem patří mezi lidi, kteří carsharing dosud nevyužili. „Když jsem se díval na ceny, tak mi to přišlo docela drahé. Jezdím proto spíš na sdílených koloběžkách a kolech,“ podotkl.

Jenže podle Andrejky se pod větší zájem Brňanů o sdílená auta jednoznačně nejvíc podepsalo výrazné snížení ceny půjčovného. „Zatímco loni platili uživatelé za vůz 850 korun na den včetně pojištění, letos jen 550 korun, což je o pětatřicet procent méně,“ vypočítal.

Nejžádanějšími sdílenými auty jsou podle něj vozy střední a vyšší střední třídy. A před letní sezonou výrazně zesílil zájem o kabriolety. O svezení v nich mělo zájem o osmdesát procent víc Brňanů než loni. „Za rostoucí oblibou carsharingu vidím vysoké ceny nových aut a poměrně drahé taxíky,“ sdělil ekonom Petr Pelc ze společnosti Cyrrus.

Zájem o sdílení aut podle něj však zřejmě brzy opadne v souvislosti návratem alternativní taxislužby Uber, která se v Brně tento týden znovu objevila po tříleté pauze. „Kdyby tu byl Uber celý loňský rok, tak by takový velký nárůst zájmu o carsharing nebyl. Uber je totiž oproti sdílení aut přece jen levnější a pro lidi dostupnější,“ sdělil Pelc.

Podle Davida Pokorného se však můžou sdílená auta a Uber doplňovat. „Jsem si jistý, že se to bude lidem líbit. Každá alternativa dopravy po městě je super,“ dodal.

Na sdílené mobilitě přitom podle Andrejky vydělávají nejen uživatelé, ale i majitelé aut. „V minulém roce si nejaktivnější pronajímatel vydělal přes čtyři sta tisíc korun,“ upřesnil.