Na první vůz peníze nastřádali již v roce 1929. Tehdejší oslava 60. výročí založení sboru měla příjezdem nového auta vyvrcholit, ale zlatý hřeb programu se nekonal, auto po cestě shořelo…

Další osudová rána přišla v předposledním roce války - popelem lehla zbrojnice. Až v květnu 1945 se štěstí otočilo. Golčův Jeníkov získal dva trofejní automobily. Hasiči je pojmenovali po osvoboditelích jako „Kapitán Kudrjavcev” a „Kapitán Šatrov”.

Ale sen po prvotřídní cisternové automobilové stříkačce se naplnil teprve koncem roku 2004.

Stříkačka už neshořela

Golčův Jeníkov se zmohl na cisternovou stříkačku Scania. A ta cestou od výrobce THT Polička neshořela.

„Měl jsem tehdy šestnáct let, studoval střední rybářskou školu ve Vodňanech a nové auto mě vzalo za klukovské srdce. Vytušil jsem, že po maturitě dám vale rybám a začnu šilhat po povolání hasiče,” vzpomíná dnes jednadvacetiletý příslušník Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy a velitel družstva jeníkovských hasičů Jan Skalický.

Spolu s velitelem zásahové jednotky Pavlem Šoupalem a starostou Golčova Jeníkova Pavlem Kopeckým, který letos za svůj vztah k hasičům převzal čestnou medaili Hasičského záchranného sboru České republiky, a dalšími nadšenci chce v příštím roce uspořádat setkání požárních automobilů značky Scania.

„Máme nově vydlážděné náměstí, musíme propočítat, kolik aut na jeho plochu vejde, to bude přehlídka mobilní techniky podobná přibyslavskému PyroCaru. A naše auto se na ni bude vyjímat jako princzena,” věří Skalický.

V Golčově Jeníkově totiž ke své cisterně mají tak niterný vztah, že ji při křtu dali jméno Princezna. Kapitáni Kudrjavcev a Šatrov už jsou jenom v kronice.

Ivo Havlík