Škody byly značné, ale mohly být větší, kdyby už od roku 1875 Přibyslav neměla dobré hasiče.

O rok dříve se v Žižkově Poli odhalovala mohyla husitskému vojevůdci a vlály tam hasičské prapory. To prokoplo buben odporu, aby hasičský sbor byl ustaven také v Přibyslavi.

Došlo k tomu kuriózně na valné hromadě pohřebního Bratrstva. Spolkové poslání - „Své členy bezplatně po smrti k hrobu donésti” - získalo jiný humánní rozměr.

Jen konšelé nový živel trpět nemínili. Až po roce purkmistr Vencelides kapituloval. První motorová stříkačka prošla bojovým křtem 26. února 1926 u nejpovolanějšího.

Veliteli sboru Václavu Holcmanovi chytla stodola a kohout přeskočil na tři domy. Bravo obecenstva a pojišťoven vystřídaly chlapské slzy. Stříkačník Vojtěch Kasal - rozpálen ohněm a zchlazen mrazem - zemřel na zápal plic.

Čekání na nové auto

Přibyslavští dříve i nyní byli průkopníky požární techniky. Od roku 1997 vlastní originální cisternovou stříkačku ROSS (důvěrně zvanou Rosnička) na podvozku s jedinečnou průchodností těžkým terénem Praga V3S. Příští rok její místo ve zbrojnici zaujme nový automobil.

Šestapadesáti obcím státní pokladna vydá 2 miliony korun na obnovu mobilní požární techniky. V kraji Vysočina se této cti dostane Novému Veselí a Přibyslavi.

„Ještě nevíme přesně, který automobil si vybereme, aby prošel výběrovým řízením. Šilháme sice po značce Iveco, ale rozhodnuto zatím není,” říká Miroslav Fišar a vysvětluje, že poloprofesionální zásahová jednotka, které on velí, už potřebuje větší kabinu s dýchacími přístroji uvnitř a hned po ruce. Nejméně dva miliony korun bude muset přidat město.

Starosta Jan Štefáček na nedávné „děkovné” večeři hasičům slíbil, že samospráva tyto peníze najde. A co bude se slavnou Rosničkou? I po dvanácti letech je ve vynikající kondici, na tachometru má něco málo přes 10 000 km a bude proto sloužit v jiném sboru, který nemívá tak časté a náročné zásahy, jako ten přibyslavský.

Ivo Havlík