Výstava ponese název Antonín Chittussi a jeho pohledy na česká města. Vernisáž je plánována na čtvrtek 24. května od 17.30 hodin. Výstava bude přístupná do začátku září.

Jak se vůbec shromažďují obrazy pro výstavu?

Všechny obrazy, které jsem v tomto případě potřebovala, jsou ve sbírkotvorných institucích. Napíše se oficiální žádost a je na řediteli a kurátorovi příslušné instituce, zda zápůjčku dovolí, na jak dlouho, za jakých podmínek a jakou určí pojistnou cenu. Pokud je obraz v soukromých sbírkách, je pro mladého historika obtížné se k němu dostat. Kontakty na majitele se získávají často náhodně. Historik je v tomto jako víno, čím starší, tím více zná a více lidí mu důvěřuje.

Co je na výstavě časově nejnáročnější?

Každá výstava by měla začít studiem autorovy tvorby. Například za výstavami Národní galerie stojí soustavná práce badatele nebo kurátora, který prochází archivní a další materiály. V menších galeriích se musíte věnovat i dalším činnostem a nelze se zavřít na týden do archivu. Když máte představu, co by bylo dobré vystavit a jaké poznatky prezentovat, začíná fáze příprav. Vyberete díla, kontaktujete majitele, domlouváte podmínky a sepisujete texty.

Do práce jste zapojila i jihlavskou grafickou školu.

Třetí ročník vytvářel návrhy na propagaci výstavy, to znamená pozvánky, plakát, informační leták a upomínkový předmět. Studenti mají nekonvenční nápady. Část jich budou moci vidět i návštěvníci výstavy. Jako nejzajímavější jsme vybrali návrhy Ivety Čermákové z Humpolce. Upomínkovým předmětem budou zápalky se srdcem hořícím láskou k přírodě. Motiv, který se váže k jednomu z Chittussiho citátů.