„Expozice, o níž má veřejnost velký zájem, nemůže trvat déle vinou prozaické skutečnosti - Rytířský sál je rovněž naší obřadní síní a první srpnovou sobotu v něm budeme oddávat,” vysvětluje starostka města Lenka Arnotová, která umělci předala glejt čestného občana Světlé nad Sázavou. Náš přední malíř a grafik začínal malovat právě ve Světlé. Už první obraz z roku 1962, to Saska měl 13 let, naznačoval mimořádný talent. O dva roky později ho začal zúročovat na Střední odborné výtvarné škole v Praze a hned navazujícím studiem na Akademii výtvarných umění v ateliéru profesora Ladislava Čepeláka.

Skromná legenda

„V Rytířském sále tohoto zámku jsem v mládí spatřil dvě výstavy. Obě přispěly k mému rozhodnutí dát přednost malování před hudbou. V paměti chovám plátna krajináře Jaroslava Panušky, který na Lipnici přivedl Jaroslava Haška. Je to už hodně dávno, vždyť vloni uplynulo padesát let od malířova úmrtí v nedalekém Kochánově. Druhá výstava byla od dosud žijící Venduly Truhlářové, neteře Jana Zrzavého,” vybavuje si Saska.

Malíř se v roce 1977 při studijním pobytu na pařížské Akademii setkával s legendární Toyen, česko-francouzskou představitelkou evropského surrealismu, jejíž díla dnes na aukcích obrazů trhají cenové rekordy.

„Byla velice skromná a přátelská, mám na ni nejlepší vzpomínky,” říká Josef Saska.

Ivo Havlík