Ten má na svědomí režisér Petr Jákl mladší, který se již celkem zviditelnil filmy Bathory, Kájínek či nedávnou hořkou komedií Revival. Zajímalo mě, jak si s novým filmem poradil, jelikož hororová tematika je pro české režiséry stále zapeklitý oříšek, který se jim nedaří rozlousknout. Podle mého názoru se to Jáklovi celkem povedlo. Rozhodně nešlo o béčkový horor, na který jsem byl do této doby od českých autorů zvyklý. Svůj díl na tom jistě mají i američtí producenti, kteří do filmu vložili nemalé úsilí a nějaké ty finance. Upřímně mohu konstatovat, že párkrát jsem po těle cítil celkem slušnou husí kůži, nějaké to zatřepání v sedačce při lekavé scéně až po zrychlený tep, kdy jednu z hrdinek posedl démon. A čeho, že jsem se tak vylekal? Duchařský film Ghoul vypráví o trojici amerických filmařů, kteří přijeli na Ukrajinu točit dokument o kanibalismu. Hrozivý hladomor tu skutečně v letech 1932 – 1933 dohnal řadu lidí k nelidským činům. Film se tedy propojuje i se skutečným příběhem masového vraha a kanibala Andreje Čikatila. Ten spáchal více než padesát brutálních vražd, při nichž své oběti částečně snědl. Parta mladíků se tedy ocitá v lese v rozpadlé chajdě, kde chtějí udělat rozhovor s dosud žijícím mužem, obviněným a odsouzeným za to, že v devadesátých letech jedl lidské maso. K nim se přidá i jedna místní tlumočnice a vědma. Události dostávají ten správný spád, když se tato partička snaží vyvolávat duchy, což se lehce zvrhne, kdy se jim podaří přivést již zmíněného Čikatila. Režisér vsadil na dokumentární styl natáčení, tedy něco jako Záhada Blair Witch. Suma sumárum si myslím, že filmu se podaří v zahraničí vydělat nějaký ten milion a čeští režiséři opět lehce vykouknou a spatří světlo světového filmu. Dobrá práce.

filip.broz@denik.cz