VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční legenda trampy vozila do dálek

Ledeč nad Sázavou – Výpravná kniha Posázavský pacifik Světlá – Kácov – Čerčany na starých pohlednicích se ke čtenářům poprvé dostala v neděli v Ledči nad Sázavou. 

3.12.2012
SDÍLEJ:

Posázavský pacifik Světlá - Kácov - Čerčany na starých pohlednicíchFoto: Reprofoto

Nositelkami legendárního jména Posázavský pacifik se staly tratě čísel 210 Praha – Vrané – Čerčany (s odbočkou na Dobříš) a 212 Čerčany – Kácov – Světlá nad Sázavou.

„Dvěstědvanáctka" z Čerčan přes Český Šternberk do Světlé nad Sázavou vznikala, obdobně jako o málo starší „dvěstědesítka", na rozložené etapy. V první fázi koleje vybíhaly z Kolína, vedly přes Rataje a končily v Čerčanech. Zároveň však bylo rozhodnuto vybudovat odbočku z dnešní stanice Ledečko do Kácova, přičemž k odbočení docházelo v Ratajích. Po jejím dokončení se nádraží Kácov stalo koncovou stanicí posázavské tratě.  Ale dlouho to tak nezůstalo, bylo rozhodnuto trať zavést až do Světlé. Stavební práce se rozeběhly v březnu 1902 a pravidelný provoz byl zahájen už v září 1903. Přestože to dnes vnímáme jako jeden celek, v době výstavby to byly dvě samostatné tratě.

Štercl: Do přírody kvůli tomuto vlaku

„Vlak byl tehdá pro nás vše. To bylo volání dálek, cizí kraje, výlety do lesů a k vodě. Těžko říct, jestli jsem jel z Prahy kvůli přírodě, nebo kvůli tomu vlaku," vzpomínal herec Jaroslav Štercl. „Už jen to čekání na vlak bylo ohromný. Vjížděl na branické nádraží za neustálého houkání a křiku průvodčích: ‚Ustupte!', protože kolejiště bylo plné cestujících. Když konečně vagony zastavily, byli jste dovnitř vtlačeni hrnoucím se davem. Lidé obsadili úplně všechno. Služební vůz, záchody, žebříky na střeše vozů i střechy samé. Odjezd vlaku se nedával výpravkou, ale povelem strojvedoucímu: ‚Trvale pískejte a pomalu zabírejte, jinak neodjedete.' Před prvním tunelem bylo třeba zastavit a sundat trampy ze střech, aby někdo nepřišel o hlavu. Za Jarovem zase cestující pobízeli lidi na stupátkách, aby zatlačili a přeplněný vlak se vůbec rozjel, protože trať tam má stoupání 15 promile," popisoval jízdu Štercl.

Autogramiáda knihy, která zobrazuje nejstarší časy Posázavského pacifiku, začala po rozsvícení vánočního stromu na Husově náměstí v Ledči nad Sázavou. Dílo podepisovala autorská čtveřice – Vladimír Cisár, Karel Černý, Jaroslav Líbal a Martin Navrátil. 

Ivo Havlík

Autor: Redakce

3.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – pátek 8. prosince 2017

Rumuni klátili značku a pošťák házel balíky: prohlédněte si nejlepší videa dne

Publikace připomíná kouzlo staré železnice.
19

Nové regionální knihy potěší milovníky vlaků, přírody i historie

Svíčku za zesnulé děti mohou lidé zapálit i v Brodě

Havlíčkobrodsko – Památku dětí, které neměly to štěstí, aby mohly dospět a zestárnout, si o tomto víkendu připomenou lidé po celém světě. Druhá prosincová neděle je totiž věnovaná Světovému dni památky zesnulých dětí. Na setkání s názvem Zapalme svíčku přijdou lidé zavzpomínat na své blízké například v Havlíčkově Brodě, Jihlavě nebo v Pelhřimově.

Přes Okrouhlici už řidiči jezdí bez komplikací

Okrouhlice – Stavební práce na vybudování nového mostu přes železniční trať v Okrouhlici jsou u konce. Most je nyní v plném provozu.

Zteč nového Kauflandu a zbraň na kapsáře: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 7. prosince 2017.

Havlíčkův Brod doma překvapivě klopýtl

Vysočina – Hokejová II. liga – skupiny Střed vstoupila 19. kolem do druhé poloviny své letošní základní části.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT