Gynekoložka o konzumaci kofeinu v těhotenství:

Zdroj: Youtube

Kávy a konkrétně kofeinu se v těhotenství nemusíte podle vědců vzdávat úplně. Důležité je ale množství, které těhotná žena zkonzumuje. Podle portálu Medical News Today je za bezpečnou hranici považováno maximální množství 200 mg kofeinu za den. To jsou dva šálky rozpustné kávy. Ale pozor, kofein obsahuje také čokoláda, čaj, energetické nápoje a některé léky a potravinové doplňky.

Kdy a jak káva škodí

„Data týkající se kofeinu jsou často protichůdná a na internetu se dočtete spoustu různých informací,“ popisuje gynekoložka specializující se na plodnost, Natalie Crawford, ve videu na svém youtube kanále. Podle ní nemá množství konzumované kávy vliv na plodnost ženy.

Upozorňuje ale, že při konzumaci 300 mg kofeinu denně už stoupá riziko časného potratu.


Nahrává se anketa ...

Zdravotnický web Healthline upozorňuje, že kofein prochází placentou. Těhotné ženy navíc kofein z těla odbourávají až třikrát pomaleji.

Vysoké dávky kofeinu v prvním trimestru mohou mít negativní vliv na vývoj embrya a placenty. V pozdějších stádiích jsou vysoké dávky kofeinu spojovány s růstovou restrikcí plodu. Tedy stavem, kdy dítě zaostává v růstu.

Špatná zpráva pro příznivce Robusty

Robusta a Arabica jsou dva nejpopulárnější druhy zrnkové kávy. Robusta však obsahuje až dvojnásobné množství kofeinu. Jediný šálek může obsahovat až 265 mg kofeinu. Což je více, než doporučené maximální množství pro těhotné ženy. Mnohem vyšší obsah kofeinu má také cold brew káva, která se máčí ve studené vodě.

Káva v číslech

  • Produkce kávy tvoří z 40 % z Robusta a 60 % Arabica
  • Brazílie, Vietnam a Kolumbie pokryjí 2/3 světové spotřeby kávy
  • Němci patří k největším konzumentům kávy v Evropě
  • Jen 12 % světové produkce kávy je pěstováno udržitelně
  • Kávu pije 60 % světové populace

 
Zdroj: Tims Coffee

Čtyři šálky černého čaje

Obsah kofeinu by si měli hlídat také milovníci čaje. Jeden šálek černého čaje obsahuje 47 mg kofeinu. Aby těhotné nepřekročily doporučený denní limit, mohou si dát za den čtyři šálky. O něco menší obsah kofeinu má čaj zelený. Průměrně 29 mg.

V malém množství obsahuje kofein také čokoláda. „Té byste ale museli zkonzumovat opravdu velké množství, abyste se dostali na nebezpečné dávky,“ komentuje gynekoložka Natalie Crawfordová ve videu.

Web Medical News Today upozorňuje také na fakt, že kofein obsahují některé léky. Především přípravky k tlumení bolesti nebo při nachlazení a chřipce.

Kofein mohou obsahovat také potravinové doplňky.

Káva bez kofeinu je bezpečná

Chuť na kávu mohou těhotné ženy bezpečně zahnat kávou bez kofeinu. „Bezkofeinová káva prochází procesem, který odstraní alespoň 97 % kofeinu,“ popisují na webu Healthline.

Espresso bez kofeinu tak obsahuje pouhých 0,6 mg kofeinu. Bezpečné jsou také ovocné a některé bylinkové čaje.

Kofein během kojení

Podle webu WebMD se kofein v malém množství dostává do mateřského mléka. Může tedy ovlivňovat kojené děti. Způsobuje nespavost, nervozitu, podrážděnost a obecně neklid. Největší vliv má kofein na novorozené děti. Těm trvá dokonce několik dní, než kofein odbourají.

Smích sluší každému, rozdává radost a léčí. Podělte se o něj s ostatními i vy a hrajte o lákavé ceny:

Smích a radost spojuje! Pochlubte se úsměvem a hrajte o lákavé ceny v soutěži Úsměv Deníku.
Speciální výzva pro všechny děti: Zapojte se do naší fotosoutěže Úsměv Deníku

Kofein ovlivňuje také samotné složení mateřského mléka. Mléko matek, které vypijí tři šálky kávy denně, obsahuje až o třetinu méně železa. Vědci proto doporučují omezit příjem kávy na maximálně 300 mg kofeinu denně. Pokud si všimnete nežádoucích účinků kofeinu na miminko, nejlepší je kofein vyřadit z diety úplně.

Nejoblíbenější droga

„Kofein je nejpopulárnější drogou na světě,“ píší na webu kanadského Centra pro závislosti a mentální zdraví (CAMH).

Podle webu Kávologie spotřebuje průměrný Čech přes 4 kg kávy za rok. V Evropě patří Česká republika v otázce spotřeby kávy na chvost. Ve Finsku spotřebují více než 12 kg kávy na hlavu.

Podle CAMH kofein stimuluje mozek, zlepšuje náladu a potlačuje příznaky únavy. Také zlepšuje mentální výkonnost a fyzickou výdrž. Kofein také zhoršuje kvalitu spánku.

Větší koncentrace kávy způsobuje třes, bolesti hlavy, bolesti žaludku i cukání svalů. U citlivých jedinců může kofein způsobovat rychlý tep a křeče.

„Kofein začíná působit během pěti minut a dosáhne vrcholu účinku po 30 minutách,“ upozorňuje web CAMH.