Ministerstvo školství rozhodlo, že veškeré státní dotace bude zasílat přímo sportovním svazům, takže ČSTV ztratí roli „přerozdělovatele“ a tím i prostředky, z nichž živilo svůj početný aparát?
Domnívám se, že jste otázku převzal z rétoriky ministerstev a ostatních médií, ale bohužel do úvodu musím říci, že jde o líbivou proklamaci z větší části buď tendenční (v té první části) a úplně lživou v té druhé části otázky. Abych mohl seriózně odpovědět, rozdělím tu vaši otázku na dvě části: posílání veškerých státních dotací přímo sportovním svazům: velká část dotací ve vztahu k reprezentaci, talentované mládeži apod. chodila a měla by i nadále chodit přes ČSTV. Otázkou je zřejmě míněn ohlášený nový způsob rozdělování státních dotací z MŠMT pro program č. IV - údržba provoz sport. zařízení a program III – všeobecná sportovní činnost (naše TJ znají pod názvem „Sportuj s námi). Ano, bohužel, pro r. 2012 „vymysleli“ na MŠMT neskutečnou hloupost, která ve svém důsledku povede nejen k dalšímu snížení dotací pro TJ, ale i k dalšímu zatížení jejich dobrovolných funkcionářů. Pominu-li fakt, že původně se s touto změnou počítalo od r. 2013, nyní v zájmu (koho a čeho si můžeme jen domýšlet) urychlení tohoto „převratně nového způsobu“ se tato změna bude realizovat již od r. 2012. Vezmu-li v úvahu fakt, že tato informace byla zveřejněna až 29. 7. 2011 (tedy v době prázdnin a dovolených) a že by žádosti na MŠMT, prostřednictvím republikových svazů, měly být podány už 30. 9. 2011, pak je to téměř neproveditelné. Dnes se mě dotazují TJ, jak mají postupovat, že buď nemají ze svazu úplnou informaci a nebo dokonce žádnou. K problematice je třeba ještě připočítat další zkrácení termínu z republikových svazů( logicky i oni musí získat informace, rozeslat je a následně zpracovat žádosti) – takže fakticky ve většině případů na to zbývá týden a některé svazy již mají po termínu pro podání žádosti! Že dojde k úspoře? To je jen naivní představa – již nyní znám republikové svazy, které přijaly pracovní sílu, aby tyto žádosti zpracovávala. Vezměme v úvahu fakt, že svazů je cca 80 a kdyby si polovina z nich pro tyto účely vytvořila nové pracovní místo – a u některých velkých svazů to zdaleka nemusí ani jedna osoba zvládnout! Úspora vskutku úžasná!
- živení početného aparátu z těchto dotací: to nelze nazvat nijak jinak, než ohromnou lží! Ani okresní, ani krajské organizace ba ani republikové vedení ČSTV nebylo nikdy „živeno“ ze státních prostředků. Náklady těchto organizačních struktur byly hrazeny z tzv. vlastních prostředků, tedy peněz, které tato organizace vytvořila ze Sazky (hlavně), ale i z další ekonomické činnosti - převážně provozem krkonošských zimních středisek, kde má ČSTV majoritní podíl. Takže skutečnost je úplně opačná - ČSTV a ostatní střešní spolky v tělovýchově dlouhá léta administrují peníze MŠMT bez nároku na korunu odměny za odvedenou práci či příspěvku na provoz!
Jak budou nově nastalou situaci řešit TJ/SK, které sdružují více sportovních oddílů?
Odpovědět na tuto otázku jaksi souhrnně je pro mě problém. Problém je v tom, že by se nově měly stát partnery pro TJ/SK republikové svazy a ty nám dosud žádnou informaci nedaly. Vycházím tedy ze zprostředkovaných informací, které byly podány na semináři 29. 7. 2011 na MŠMT ( na nějž jsme nebyli pozváni): v případě, že TJ má několik oddílů, musí se rozhodnout, přes který bude uplatňovat žádost na daný svaz (př. největším uživatelem haly je judo – žádost by měla jít na tento republikový svaz). Jak bude žádost vyřízena, kolik prostředků žadatel dostane – to je věštění z křišťálové koule. Zřejmě půjde o nějakého „dalšího porcovaného medvěda“. Vezmu-li dosud platná pravidla v ČSTV, šlo vždy o transparentní výpočet na základě předložených výkazů hospodaření za daný rok a schválených pravidel pro rozdělování prostředků na dané valné hromadě. V novém systému zatím příliš transparentnosti nevidím. A nakonec si umím fakticky živě představit, jak nějaký úředník v Praze vyřizuje př. s TJ v Horní Dolní drobné administrativní nedostatky v žádostech, smlouvách a vyúčtování – vždy se zřetelem ke spokojenosti dané TJ.
Řada klubů a jednot měla problémy vyplnit či dodat povinné informace. Nyní se to má řešit přes svazy. Budete nadále fungovat jako poradci?
Částečně jsem na vaši otázku odpovědět již v té minulé – pokud budeme mít validní informace, pak ano. Záleží však na tom, zda-li si svazy u okresů „objednají“ služby či nikoliv. Pokud okresy informace nezískají a nebudou mít určité rozhodovací pravomoci – pak to bude, hlavně pro TJ/SK, velice složité. Další administrativní zátěž se tak přesouvá na dobrovolné funkcionáře sportovních klubů. A já mám, ze zkušeností s administrováním těchto věcí s TJ/SK obavy, že řada TJ nakonec na dotace vůbec „nedosáhne“! A to bude další problém pro existenci některých klubů.
Ale nový způsob rozdělování státních prostředků z ministerstva financí byl uplatněn již letos – jaké má dopady na ČSTV?
Ano, tento velice zvláštní až diskriminační způsob rozdělování částky 270 mil. Kč (známých v tělovýchovném prostředí jako „kalouskovné“) skutečně v letošním roce platí. Proč jsem řekl diskriminační? Posuďte sami. Do r. 2010 šla uvedená částka(původně 300 mil. Kč) do celého tělovýchovného prostředí – tedy mezi asi devět tzv. střešních organizací sportu v ČR (př. Orel, Sokol, ATJSK, ČSTV a další), které dle svého rozhodnutí dále distribuovaly prostředky do svých organizačních jednotek a dále do TJ/SK. Pro rok 2011 vše zůstalo „u starého“, jen největší sportovní organizace v ČR – ČSTV(cca 1,5 mil. členů), byla z daného způsobu vyjmuta a peníze se dělily pouze přes jeho jednu část (komoru) – tj. přes sdružené svazy v ČSTV. Vše bylo doprovázeno bombastickou rétorikou ministrů školství a financí, že peníze musí jít k „malým klukům v trenýrkách a ne k tlustým bafuňářům“. Pominu-li naivitu tohoto výroku v tom, že dle těchto výroků asi v jiných střešních(vrcholových)organizacích sportu nejsou funkcionáři (dle těchto pánů běží všechny soutěže a organizování sportu samo bez potřeby lidí, prostor atd.), pak mě zajímá výsledek tohoto geniálního opatření. No a ten je poměrně tristní! V ČSTV se tedy rozdělovalo 100% dotace pouze v jedné komoře (svazů) a přesto některé svazy dostaly při rozdělení i významně méně, než když se prostředky dělily mezi obě komory (svazy a okresy). Když se začaly takto postižené svazy ozývat, dostaly „záplatu“ v podobě dalších prostředků, zřejmě s cílem nekritizovat a nevystupovat proti tomuto úžasnému rozhodnutí. Jaké má toto rozhodnutí cíle: o smysluplnosti(ve prospěch sportu a pro „malé kluky“) lze z dosavadní reality úspěšně pochybovat. Fakticky jde zřejmě o to, jak rozbít největší sportovní organizaci v ČR – postavit proti sobě obě komory (jako to bylo před časem ve fotbale), vyvolat uvnitř finanční krizi a donutit ČSTV k prodeji lukrativních majetků. Že je to scénář velice reálný ukazují již několik týdnů zveřejňované informace o zájemcích o odkup akciových podílů ČSTV hlavně v krkonošských a.s. Dále musím říci, že jsem ještě neslyšel o svazu, který by informoval TJ/SK v tom duchu, že dostal více peněz a že jim tedy posílá mimořádné prostředky „na malé kluky v trenýrkách“, protože přes okresní organizace již tyto peníze nepůjdou. Z pohledu výše uvedené rétoriky, bohužel, většina těchto prostředků skončí na svazových sekretariátech či bude použita na úhradu nákladů na reprezentaci (protože sport v ČR je dlouhodobě „podfinancován“ a prostředky chybí vlastně všude). A tak v zásadě jediným, kdo na to toto geniální opatření doplatí, budou paradoxně ony TJ/SK, které se o malé kluky v trenýrkách fakticky starají a vychovávají je! Vskutku podpora masového sportu a dobrovolných funkcionářů( tak jak se k ní ve svém prohlášení stávající vláda zavázala) jak má být!
Co bylo tedy příčinou tohoto stavu v ČSTV – byla to stavba „Sazka arény“?
Osobně si myslím,že to byla jedna a to hlavní příčina ,ale ne jediná. Do úvodu je ale třeba říci, že je ve světě nestandardní, aby si tělovýchovné spolky budovaly takováto mimořádná zařízení, která vlastně reprezentují celou republiku, z vlastních zdrojů. Když už k tomu rozhodnutí došlo, je třeba říci, že předpokládaná cena - schvalovaná akcionáři, byla cca 3,5 mld.- Kč! Tedy za objem peněz, který je dnes již splacený.Stát, který si u ČSTV výstavbu Arény v podstatě objednal s příslibem 50ti% úhrady nákladů, státní garance na úvěr a schválení jedné nové hry (kurzové sázení) jen pro Sazku, z výtěžku, které se měl úvěr splácet,nesplnil vůbec nic! To byl tedy největší problém a za ním stojí stát (Kalousek, Špidla, Buzková atd.). Problém druhý- vzhledem k tomu, že se říká, že konečná cena byla asi 8,5 mld a s cenou půjčených peněz asi 15 mld. otázkou v té džungli dezinformací je, jaká čísla jsou správná, pak nemohu říci nic jiného, než že totálně „zkolabovaly“ veškeré kontrolní systémy, že zásadním způsobem neplnili svoje povinnosti zástupci akcionářů ve vedení společnosti Sazka a.s. a o dalších důvodech mohu určitě úspěšně spekulovat… A tady je tedy třeba hledat začátek současné velice špatné finanční situace v ČSTV a ve sportu vůbec.Těch funkcionářů z okresů a krajů už mnoho není, kteří byli u toho a kteří to pamatují. Já ano.Bohužel ve svazové sféře prakticky už není ani jeden, který se zúčastnil té památné valné hromady ČSTV, která jako jeden muž či žena zvedla ruku pro výstavbu za podmínek, které přislíbil stát i funkcionáři ČSTV a SAZKY. Hlavního Černého Petra však má a měl v ruce stát.
Proč situaci akcionáři a ČSTV neřešily dříve – nelze tedy říci, že i oni jsou viníky vzniklé situace?
V zásadě se dá odpovědět, že máte pravdu! Problém je však složitější. Akcionáři mají svoje zástupce v řídících orgánech (představenstvo a dozorčí rada) – a tak, když jim oni společně s vedením společnosti „plní uši“ informacemi o skvělém hospodaření, co mají dělat? To že jim někdo jednou za rok pošle výroční zprávu a na valné hromadě jim krátce sdělí jak vše skvěle funguje – z toho se opravdu nepozná faktické hospodaření. Z pohledu zveřejňovaných informací pár týdnů zpět a nyní, lze tedy jednoznačně soudit, že převážná část informací pro akcionáře byla jedna velká lež. Budu-li hovořit za sebe a své kolegy z Jihlavy, Chrudimi, Žďáru n.S. ale i z Liberecka,Vsetínska a několika dalších okresů a svazů, již dlouhodobě jsme upozorňovali na špatné hospodaření jak v rámci ČSTV, tak v akciových společnostech s majoritním podílem ČSTV. Nutno však ale objektivně říci, že nás ani nenapadlo, že by mohla být situace tak katastrofální, jak se nakonec ukázalo. Vždy jsme byli jak vedením ČSTV tak i Sazky ujišťováni o tom,že naše tvrzení jsou lichá a hospodaření je v pořádku. Naší chybou bylo,že jsme jim věřili a nepožadovali jsme audit nezávislé auditorské firmy. Potvrzením správnosti našich úvah byl výrok současného předsedy ČSTV p. Kořana uveřejněný ve Sportu 19. 8. 2011: „ … mě napadá spousta věcí, kromě jiného i co by se stalo, kdyby předsedou ČSTV o čtyři roky, osm let dříve byl někdo jiný“.
Kdo tedy nese za danou situaci v ČSTV vinu a jak by se mělo postupovat dále?
Než jsem začal pracovat ve sportu, pracoval jsem ve stavebnictví a tam byla jednoznačná zodpovědnost daná řídící hierarchií a tedy stupněm zodpovědnosti. Z uvedeného vyplývá, že největší díl zodpovědnosti nese bývalý předseda Ing. Srb, výkonný výbor a zástupci akcionářů v orgánech Sazky a ostatních a.s. Kdyby platila nějaká „funkcionářská etika“, museli by všichni(mimo těch, co byli zvoleni před rokem) složit mandát! To se zřejmě nestane, a tak budeme muset počkat na výsledky listopadové mimořádné valné hromady ČSTV, kde buď zvítězí reformní směry a nebo bude i nadále zakonzervovaný „stávající“ stav. Pak to ale bude asi jeden z posledních hřebíčků do rakve této organizace.
A jak vidíte danou situaci okrese Havlíčkův Brod a na co se mají TJ/SK v okrese připravit?
My zatím ještě nejsme v takové situaci abychom museli naše Okresní sdružení sportů rušit. Určitě ne do konce roku a troufnu si odhadnout,že bychom mohli bez dotací vydržet asi do poloviny roku 2012. Hospodařili jsme vždy tak abychom byli maximálně úsporní.V našem aparátu máme ekonomku a já pracuji na poloviční úvazek. Mimo starostí o TJ/SK a okresní sportovní svazy máme vlastní hospodářskou činnost- ubytovací služby a pronajímáme vlastní restauraci. Je to práce samozřejmě navíc, máme i vlastní budovu o kterou se musíme starat. Je to těžké ale pokusíme se s tím poprat.Uvidíme co přinese valná hromada ČSTV 26.listopadu 2011 v Nymburce a podle toho se zařídíme.Může se stát,že se organizace rozpadne a pak pokud nás budou TJ/SK chtít ,tak si holt naše služby budou muset zaplatit,samozřejmě,že požádáme o podporu i všechna okresní města, případně i obce a jednat budeme i s Krajem Vysočina.Takže se zatím nevzdáváme! Byli jsme zřízeni na pomoc TJ/SK a okresní sport.svazy a těm budeme pomáhat, co budeme schopni. Nám přece musí jít o to, aby si měly děti kde hrát, kde sportovat, kde reprodukovat pracovní síly. A pokud to stát, kraj, okresy, města a obce nepochopí ,pak ať naší zemi pomohou všichni svatí . Někdy si ale opravdu připadám jako v Kocourkově.