Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

POZNÁMKA: Muž, který se mýlí s noblesou

Sobotní rozhovor s Petrem Pithartem byl příjemnou příležitostí vrátit se na počátek devadesátých let a připomenout si to, oč se v té době v politice hrálo. Právě Petr Pithart byl mužem, který mohl zásadním způsobem změnit směřování našeho státu. Nezměnil ho a to je možná dnes jeho největší zásluha v politice.

26.4.2012
SDÍLEJ:

Petr PithartFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Stačí připomenout tehdy žhavou kauzu Temelín. Tehdejší předseda vlády i dnes odhodlaně říká, že byl proti dostavbě Temelína. Se zastavením monstrózního díla ovšem váhal tak dlouho, až nakonec nebylo co řešit. Temelín se dostavěl a dnes jsme rádi, že ho máme. Právě v těch dobách jsem se mýlil s Pithartem. I já jsem psával, že Temelín by stát neměl.

Podobně je to i s dělením státu. I dnes je Pithart přesvědčen, že se mělo postupovat jinak – opatrněji a diplomatičtěji. I v tomto ohledu jsem omyl sdílel a byl jsem přesvědčen, že společný stát je věcí, o kterou stojí za to usilovat. Zanedlouho budeme slavit dvacet let rozpadu Československa a většina lidí to bude vnímat jako dvě desítky let fungování samostatných států. I jejich vznik se nakonec ukázal být úspěchem. A je dobře, že zánik Československa nevyjednávali lidé jako Pithart. Možná bychom ještě dnes řešili staré problémy.

Je ovšem třeba říci, že Petr Pithart se mýlil s noblesou a mnozí jeho soupeři zneužívali jeho potřeby znovu a znovu věci analyzovat a probírat. Oni místo toho jednali a levně získávali politickou podporu a nakonec vytlačili pochybujícího premiéra na vedlejší kolej.

V některých věcech přitom Pithart šanci dostat mohl. I když dnes říká, že zrušení krajů byl nesmysl, pro veřejné mínění to byla nutnost. Jen nepřišel ten druhý krok zavedení zemského zřízení. Místo toho zaplnila prostor hydra nových krajů, kterou nebude snadné porazit. Alespoň to ale můžeme zkusit.

Nikdy už ale nevyzkoušíme, jestli by Mercedes skutečně zachránil Tatru Kopřivnice a Siemens Škodu Plzeň. Jediné, co víme, že Volkswagenu se to v Mladé Boleslavi podařilo na několik set procent.

Autor: Marcel Moržol

26.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
To mají za sebou fotbalisté Štoků (v modrém). Tentokrát na ně nestačil nováček z Rozsochatce, který si odvezl porážku 6:1.

Štoky deklasovaly nováčka z Rozsochatce

V čele skupiny Střed druhé ligy jsou už zase havlíčkobrodští hokejisté (v červených dresech). Tábor totiž klopýtl s Kolínem.

Bruslaři rozstříleli Medvědy a vrátili se do čela tabulky

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Vysočina - Přinášíme vám vyplněný dotazník politických špiček z Vysočiny. Takto politici odpovídali na naše otázky v Deník-Busu před volbami v pátek 13. října.

Politika je v kraji pánská jízda

Vysočina - Přehled lídrů nejsilnějších politických stran na Vysočině jednoznačně ukazuje na pánskou jízdu. Ženu mají ve svém čele pouze Zelení. Před čtyřmi lety přitom stálo v čele kandidátek v kraji hned několik žen. ANO táhla vzhůru dnešní eurokomisařka Věra Jourová, ODS vedla do parlamentu Jana Fischerová, ženy stály v čele kandidátek Zelených, Pirátů i zemanovců.

Nebezpečná silnice: Na tahu Jihlava - Havlíčkův Brod se zranilo čtrnáct lidí

Havlíčkův Brod, Jihlava - Hlavní silniční tah z Havlíčkova Brodu do Jihlavy se stal v pondělí kritickým místem. Během jediného dne tam došlo ke dvěma vážným dopravním nehodám. Zranilo se při nich 14 lidí.

Školní zahrada se změní v místo relaxace i vzdělávání

Havlíčkův Brod - „Pomáhám, protože chci", to je společné motto pro 72 hodin dobrovolných aktivit po celé ČR, které pomohou lidem, nebo přírodě v našem okolí. Již pátým rokem ji pořádá Česká rada dětí a mládeže.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení