Dopravní policie vyjížděla k 362 ohlášeným dopravním nehodám, při nichž dosáhla způsobená hmotná škoda na vozidlech sumy devětadvaceti milionů korun.

Vyplývá to z roční statistiky, kterou zveřejnil dopravní inspektorát v Havlíčkově Bro­ dě. „V porovnání s rokem 2008 jde o čísla, která nás těší. Zahynulo méně lidí, snížily se počty těžce a lehce zraněných. Také hmotná škoda byla výrazně nižší,“ okomentoval čerstvou bilanci vedoucí dopravního inspektorátu David Jirák a konstatoval, že došlo k výraznému poklesu dopravních nehod zaviněných řidiči pod vlivem alkoholu.

„V této souvislosti je nutné uvést, že díky zvýšenému dohledu nad silničním provozem odhalili v loňském roce policisté, a to při běžných kontrolách, dalších jedenašedesát řidičů, kteří před jízdou požili alkoholické nápoje, a také sedm řidičů, kteří pro změnu řídili pod vlivem jiných návykových látek,“ dodal Jirák.

Na kole a často opilí

Připustil, že vrásky na čele začínají dělat havlíčkobrodským dopravním policistům cyklisté. Ve větší míře jezdí pod vlivem alkoholu. „Tyto případy jsou opravdu stále častější, proto se v letošním roce na cyklisty více a systematicky zaměříme,“ zdůraznil Jirák.

Za nejtragičtější nehodu, k níž v roce 2009 na Havlíčkobrodsku došlo, považuje havárii z 28. ledna. Tehdy při střetu osobního auta a kamionu na frekventované křižovatce u koupaliště zemřela spolujezdkyně řidiče Škody 120, který sám střet odnesl vážnými poraněními.

Příčiny nehod se na Havlíčkobrodsku nezměnily. Prim stále hrají, a to stejně jako v předcházejících letech, nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti a riskantní předjíždění.

Za samostatnou kapitolu vývoje dopravní bilance v roce 2009 je možno považovat stav dopravy přímo v okresním městě. Řidiči se tam museli vypořádat se sérií rozsáhlých a dlouhodobých uzavírek, které si vyžádaly dopravní stavby ve velmi vytížené Masarykově ulici a rovněž na důležité křižovatce ulic Masarykovy a Humpolecké.

V důsledku zhuštění provozu, dopravních komplikací i vyšší nervozity řidičů docházelo i k častějším úrazům chodců. „Mohu uvést konkrétní případ, kdy řidič portugalského kamionu srazil dělníka,“ připomněl jedno z neštěstí Jirák.

Na situaci v dopravě, která v průběhu roku 2009 v Havlíčkově Brodě panovala, doplatilo okresní město s největší pravděpodobností i propadem v pořadí takzvaného ČP indexu bezpečnosti.

Z desátého místa v roce 2008 klesl Havlíčkův Brod v průběhu prvního pololetí roku 2009 až na pětačtyřicátou příčku. „ČP index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných lidí při nehodách v silničním provozu se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti hodnocených měst vztaženému k počtu tamějších obyvatel,“ vysvětlil Deníku mluvčí České pojišťovny Václav Bálek a dodal, že ČP index je unikátním projektem České pojišťovny, která už pátým rokem monitoruje bezpečnost všech třinácti krajských a devětapadesáti okresních měst celé republiky.

„Výsledky za druhé pololetí roku 2009 zveřejní Česká pojišťovna nejprve v březnu. V tuto chvíli proto ještě není možné uvést, jestli se pořadí Havlíčkova Brodu nějak změnilo,“ uzavřel mluvčí Václav Bálek.