Ve světle toho, kolik osob zahynulo od začátku roku kvůli dopravním nehodám, je však statistika mnohem příznivější než za loňské srovnatelné období. Úmrtí v důsledku dopravních nehod v regionu je letos o sedmnáct procent nižší. V absolutním čísle to znamená, že letos přišlo na vysočinských silnicích o život patnáct lidí.

„Letošní dopravní nehody si vyžádaly již patnáct obětí, což je o tři oběti méně ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Vyjádřeno procenty jde o pokles o sedmnáct procent. Celkem padesát účastníků se při letošních nehodách těžce zranilo, což představuje v porovnání s pololetím roku 2014 pokles o osmadvacet procent," uvedla k nejtragičtějším následkům nehod krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

„V průběhu prvních šesti měsíců letošního roku vyšetřovali policisté Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina v našem kraji celkem 1877 dopravních nehod. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se počet nehod zvýšil o osmnáct procent," vyčíslila Čírtková základní statistické údaje.

Opilí řidiči nejsou žádnou výjimkou

Při pohledu do statistik nehodovosti je nepříjemným zjištěním množství řidičů, kteří neváhali usednout za volant, ačkoliv jim v těle stále koloval alkohol nebo nějaká jiná omamná látka. „V osmaosmdesáti případech policisté při vyšetřování nehody zjistili, že řidič před jízdou požil alkoholické nápoje a v pěti případech byl řidič pod vlivem drog," poukázala policejní mluvčí.

Policie letos také eviduje rovněž několik dopravních nehod, které způsobili silně opilí řidiči. „Výjimkou nejsou hodnoty dosahující téměř čtyři promile alkoholu v krvi," podotkla Čírtková.

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod na Vysočině patří především vysoká rychlost i to, jakým způsobem se motoristé na silnici chovají. „Tyto dvě příčiny se podílely celkem na 1194 dopravních nehodách. Nedání přednosti v jízdě bylo příčinou 133 letošních nehod, nesprávné předjíždění se podílelo na vzniku dvaatřiceti dopravních nehod. V pětadvaceti případech pak byla na vině nehody technická závada na vozidle," vyčíslila policejní mluvčí.

Ta dala k dispozici i další údaje. Z nich vyplývá, že za letošní první pololetí na Vysočině havarovalo 1740 osobních vozidel, 842 nákladních aut, návěsů a přívěsů, 61 motocyklů, 71 jízdních kol, 34 autobusů a 14 traktorů. „V pěti případech došlo ke střetu mezi vozidlem a vlakem," doplnila nelichotivá čísla.

Rozmáhá se nešvar: ujíždění od nehod

Policie také dokumentuje nešvar, kdy v 259 případech řidič od dopravní nehody ujel, aniž by ji oznámil. „Za šest měsíců letošního roku mělo účast na nehodě 2177 řidičů. Z tohoto počtu bylo 1793 mužů a 384 žen," upřesnila Čírtková.

Za první pololetí vysočinští policisté zaevidovali celkem 452 případů, kdy se auta střetla s lesní zvěří nebo s domácími zvířaty. „Jde o výrazný, třicetiprocentní nárůst střetů s lesní zvěří, ve srovnání s rokem předchozím," zdůraznila mluvčí.

Kapitolou samou pro sebe je dálnice D1 procházející Vysočinou. Tam dálniční oddělení policie eviduje za letošní první půlrok více než 360 nehod. Při pohledu na toto číslo vypadá téměř jako zázrak, že při nehodách, které často vznikají ve vysoké rychlosti, letos zahynuly pouze dvě osoby a v prvním loňském pololetí to byla jedna tragická nehoda.

Čírtková upozornila, že policie bude ve snaze působit preventivně pořádat v průběhu letního období častější kontroly motoristů. „Policisté se při letních kontrolách budou zaměřovat na místa, kde dochází nejčastěji k dopravním nehodám, a pak také na komunikace vedoucí do rekreačních a chatových oblastí," podotkla.

Dopravní nehody na Vysočině v prvním polotetí 2015.