„V první řadě je zapotřebí si uvědomit, že řidiči si na železničních přejezdech musí počínat obzvláště opatrně a mít na paměti, že srážka s vlakem mívá fatální následky. Vlaková souprava nedokáže okamžitě zastavit a její brzdná dráha se může počítat až na stovky metrů, a to i při relativně nízké rychlosti,“ upozornil David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina.

V sobotu ráno se kolem sedmé hodiny srazila sanitka ZZS Kraje Vysočina s osobákem v Úvalech u Prahy.
Auto vjelo sanitce do cesty: zraněný je i pacient, kterého vezla k transplantaci

Nehody na železničních přejezdech na Vysočině v roce 2020

- celkem 24 nehod
- 9 se stalo na nezabezpečeném železničním přejezdu
- 15 se stalo na zabezpečeném železničním přejezdu
- 1 osoba zemřela
- 8 osob se zranilo

Od začátku letošního roku do konce března řešili policisté na železničních přejezdech na Vysočině celkem šest dopravních nehod. Jen zázrakem se při nich nikdo nezranil. „V naprosté většině případů jsou viníky takových dopravních nehod samotní řidiči, kteří nerespektují zvukové a světelné výstražné znamení nebo vlak na železničním přejezdu přehlédnou,“ podotkla Čírtková.

Při posledním incidentu na železnici chybělo jen málo k tragédii. „Strojvedoucí vlaku musel použít rychlobrzdu kvůli překážce na kolejišti, kterou představovala jízdní souprava. Její řidič nerespektoval výstražné zařízení na železničním přejezdu a vjel na něj v době, kdy již dávno blikala červená světla a sklápěly se závěry,“ připomněla Čírtková.

V tu chvíli ve vlaku cestovalo asi patnáct cestujících, výpravčí a strojvedoucí. Řidič náklaďáku původem z Polska z místa následně ujel. „Policisté ale mají k dispozici jeho registrační značku a ve věci provádějí další úkony za pomoci mezinárodní policejní spolupráce,“ doplnila Čírtková.

V mateřské škole ve Ždírci si děti testovali rodiče, školáci to brali jako zábavu.
Rodičům vadilo testování: téměř celá třída jihlavských třeťáků zůstala doma

Když už přece jen k nehodě dojde, musí řidiči respektovat určitá pravidla. „V případě, že vozidlo zastaví na železničním přejezdu, musí ho jeho řidič odstranit mimo železniční trať. Nemůže-li tak učinit, musí neprodleně varovat ostatní účastníky silničního provozu,“ dodala Čírtková.

Pravidla na železničních přejezdech:

- svítí-li bílé výstražně světlo, smí řidič jet maximálně 50 km v hodině
- nesvítí-li výstražné světlo, smí řidič jet maximálně 30 km v hodině
- svítí-li červené střídavě přerušované světlo, nesmí řidič vjet na přejezd
- ozývá-li se zvukový signál, nesmí řidič vjet na přejezd
- sklápějí-li se závory, nesmí řidič vjet na přejezd
- dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem či světlem, musí řidič zastavit
- nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě, musí řidič počkat
- jede-li po kolejích vlak, řidič nesmí použít dálková světla
- na železničním přejezdu nesmí řidič předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat