„Běžkařské tratě udržujeme díky technickým službám v Havlíčkově Brodě, které mě i s vybavením převezou do okresního města a pomocí skútru pak upravujeme stopy v jeho okolí, zajíždíme do oblasti Perknova nebo Veselého Žďáru,“ říká jeden z provozovatelů vleku Vysoká Zdeněk Novotný.

Na stopách si dávají záležet i ve většině ostatních částí okresu. Nejčastěji pomocí skútru, ten je důležitý, pomáhá při úpravě stop také v Přibyslavi. Ve Ždírci nad Doubravou mají k dispozici jiné vozítko, pomocí něhož jsou tratě téměř dokonalé.

„Uzavřeli jsme společně se Sobíňovem a Krucemburkem smlouvu s jedním ze zdejších chalupářů, který vlastní čtyřkolku a udržuje stopy od Radostínské křižovatky u Polničky až po Sobíňov. Trasa vede kolem rybníku Doubravník a Krucemburku a je dlouhá dvaadvacet kilometrů,“ vysvětluje ždírecký starosta Jan Martinec a dodává, že pro nejmenovaného chalupáře je tato činnost koníčkem a dělá ji rád.
„My mu spíš přidáváme na benzín,“ usmívá se starosta.

Na své si přijdou i běžkaři v okolí Chotěboře, protože i tady se táhnou dlouhé kilometry běžeckých stop. Podle Jaroslava Kaisera ze sjezdovky Kadlečák si s údržbou běžeckých stop nejméně lámou hlavu v okolí Světlé nad Sázavou. „Lyžařská trať tu protíná sjezdovku, ale nijak ji neupravujeme ani my ani nikdo jiný. Každý si ji vyšlape sám.“

Andrea Bartůňková