Prohlášením se trefila do středu názorového spektra. Úpravy překážky připravila expertní skupina, v níž má největší jméno Josef Váňa, osminásobný vítěz pardubického závodu. Proti se staví ale také velké kalibry.

Čtyřnásobný šampion Václav Chaloupka či kouč Čestmír Olehla, který připravoval slavného Železníka, jsou spoluautory prohlášení Tak nám zabili Velkou pardubickou. „Jsme přesvědčeni, že úpravy povedou k trvalému znehodnocení, ke ztrátě věhlasu, který nejlépe a oprávněně vystihoval známý slogan – nejtěžší dostih na evropském kontinentu,“ stojí v textu podepsaném devatenácti lidmi, převážně bývalými žokeji a trenéry.

Vítěz Rallye Dakar Josef Macháček.
Můj táta neměl ani řidičák, říká vítěz Rallye Dakar Josef Macháček na Žďársku

Veroniku Škvařilovou, která v sobotu absolvovala první dostih nové sezony (v Lysé nad Labem skončila druhá), debaty nechávají v klidu. Loni byla po šesti letech první ženou, která se start největšího českého dostihu postavila a Taxisu se nebála. „Věřila svému koni. Byla jsem přesvědčená, že to přeskočí,“ svěřila se.

Na legendární překážku se chystá velmi těžko. Je totiž součástí pouze hlavního dostihu Velké pardubické, na závodišti se nesmí využívat k tréninku. „Na překážku jako takovou se připravit dá. Problém je v tom, že dostih má nějaký vývoj a jezdec musí improvizovat podle situace,“ vysvětlila. Co jde v klidu, nemusí jít v samotném dostihu pod tlakem.

Démonizování nejslavnější pardubické překážky ale Veronika Škvařilová razantně odmítá. „Není tou nejtěžší. V dostizích po Evropě jsou i těžší. A nemyslím si, že i v Pardubicích je tou nejobtížnější. Náročnější je ta za Irskou lavicí,“ vyjádřila se. K té se ale loni nedostala, protože právě na Irské lavici šla ze sedla.

Trénink na Taxis
Na pardubickém závodišti je možné s koňmi trénovat, ovšem Taxisův příkop se skákat nesmí. Po roce 1946 byla před ním cedule, zakazující tréninkové skákání. V posledních letech už zde cedule není a považuje se to za všeobecně známé pravidlo. Trénink na Taxis tak probíhá u každého trenéra jinak. Josef Váňa v rozhovoru pro web tn-sport.cz uvedl nejdrastičtější způsob tréninku koní za účelem zdolání Taxisu z dob před listopadem 1989. Ruský trenér Laskov na závodišti v Rostově nutil koně skákat přes ostnaté dráty, aby nabrali dostatečnou výšku k překonání Taxisu. Ze dvou set koní trénink vydrželo deset.