VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvolili si motto: Nikdy to nevzdáme, a pak ho dodrželi

Salta, Vysočina – Obrovská únava, náročná jízda v těžkém terénu. Stovky kilometrů v obrovském stresu. Účastníci Dakaru si sahají na dno (možná i za něj) svých sil. Obě posádky z Vysočiny v soutěži automobilů však bojují a pokračují dál: Martin Prokop na osmém místě, Tomáš Ouředníček uzavírá čtyřicítku.

16.1.2018
SDÍLEJ:

Je libo tuny měkkého písku, nebo snad hlubokého bláta? Účastníci Dakaru by o tom mohli vyprávět, v jubilejním čtyřicátém ročníku si procházeli obojím. Tomáš Ouředníček na to bude mít nehynoucí vzpomínky.Foto: Marian Chytka

„Loni mě mrzelo, že se etapy v Bolívii zkracovaly. Tu pondělní pořadatelé zrušili a já jsem byl kvůli fyzickému vyčerpání rád,“ přiznal jihlavský pilot Martin Prokop.

Jestliže závodníci na Dakaru proklínali těžké a vysoké duny v Peru, pak maratónskou etapu v Bolívii popisovali doslova jako očistec. Vše odstartovala v bolívijské metropoli La Paz, účastníky čekaly dva dny s přenocováním mimo servisní a týmové zázemí.

„Bylo to hodně dlouhé s nekonečným měkkým pískem v první části. V něm jsme asi hodinu a půl jeli na jedničku, maximálně na dvojku, prostě ‚děs běs‘ a potom v další části dne zase tuny vody a bláta. Bohužel jsme uvízli na jednom drnu a celé auto zůstalo s koly ve vzduchu. Dojel nás při tom Polák Przygonski a celých tři sta kilometrů do cíle jsme mu potom jeli na nárazníku a cílem projeli oba vedle sebe,“ popisoval Prokop etapu, v níž skončil pátý.

Větších problémů si však „užili“ až v nedělní osmé etapě. „Celé to začalo pořádným offroadem a hodně nám daly zabrat praskliny v zemi, před kterými nás pořadatel ale varoval. Tohle nebezpečí se objevovalo na místech, kde by to člověk nečekal, a trefit takovouhle prasklinu by znamenalo velký problém. Proto jsem ubral z tempa a soustředil jsem se na hledání tohoto nebezpečí,“ uvedl Prokop.

Pak strávil nekonečné kilometry překonáváním velbloudí trávy a dokonce i dun. „Jejich zdolávání ve 3 500 metrech nad mořem není moc zábava, protože zásadně chybí výkon motoru a jen se hrabete s vykulenýma očima na sebemenší kopeček písku. Zásadní zlom nastal, když jsme špatně odbočili a jeli několik kilometrů špatným kurzem. Zjistili jsme to, až když jsme trefili velkou díru, která by normálně měla byt v roadbooku. Vracení na trať nás stálo spoustu drahocenného času,“ posteskl si Prokop.

Společně s Janem Tománkem museli zvládnout i další problém, nefunkční vysílač. Nemohli dát tedy vědět pomalejším soupeřům, motorkám a čtyřkolkám, aby mu uhnuli z cesty. „Nakonec mám ale radost, že jsme maratón zvládli a Shrek to vydržel,“ dodal s úlevou Prokop, který tak stále drží výbornou sedmou příčku.

To velkomeziříčský pilot Tomáš Ouřeníček s třebíčským navigátorem Davidem Křípalem si zažívají doslova inferno. Posádka z Vysočiny si dala před závodem motto: „Nikdo to nevzdám!“

To však ještě netušili, jak moc budou muset zabojovat, aby svůj slib splnili. Zejména v sedmé etapě, kdy je postihlo znovu několik problémů. „Vždycky říkám, jakým peklem jsme si prošli, ale sedmá etapa byla pro nás ta nejnáročnější. Právem byla označovaná jako největší výzva Dakaru,“ přiznal Ouředníček.

„Začátek etapy byl v pořádku a všechno se zdálo být fajn. Po několika kilometrech jsme ale najeli do hluboké řeky a Ford Ranger přestal jet. Pomáhal jsem tomu spojkou, ale po dalších pár kilometrech spojka přestala fungovat. Vypadalo to pro nás na konec Dakaru. Po několika hodinách přijel asistenční kamion. S pomocí Mathiase Behringera se nám podařilo spojku vyměnit. Nabrali jsme ale obrovskou časovou ztrátu a byli jsme úplně poslední,“ kroutil hlavou.

Posádka South Racing dokonce zvažovala, že najde nocleh a na trati přenocuje. „Ale nedalo nám to! V naprosté tmě jsme v noci chodili po poušti, svítili si baterkami a hledali jsme správný směr. Potom jsme konečně našli stopy celé rallye a podařilo se nám tam projet přes širokou silnici. Jeli jsme po stopách vyjetých předchozími auty, ale před námi bylo ještě 350 km v úplné tmě.“

Pak ale Ford Ranger zapadl ve velké louži, naštěstí ho vytáhl pořadatelský kamion. „Sáhli jsme si na úplné dno, jsme totálně vyčerpaní, ale snažili jsme se udělat všechno proto, abychom mohli pokračovat,“ dodal Ouředníček.

Po krátkém oddychu nastoupila posádka do nejdelší etapy mezi městy Uyuni a Tupiza, která obsahovala jednu z nejdelších rychlostních zkoušek celé Rallye Dakar v délce 498 kilometrů. Ještě před jejím startem dostala čtyřhodinovou penalizaci za pozdní návrat. V ní se naštěstí tentokrát větším problémům vyhnula a posunula se na čtyřicátou pozici.
Desátá etapa vede už po argentinském území ze Salty do Belému a měří 424 km. Na závodníky pak čeká test o délce 373 km. I tentokrát se dostanou do výšky přes tři tisíce metrů, tři čtvrtiny trati vedou po písku.

Autor: Pavel Mikeš

16.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 15 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě dělník/dělnice do výroby nábytku. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: prac. doba PO-PÁ 6:00-14:30 hodin, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Intermont s. r. o., Mikuláše Střely, č.p. 191, 582 66 Krucemburk. Informace: Hana Málková, +420 777 745 215,569 698 705. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 7 120 Kč Všeobecní administrativní pracovníci administrativní pracovník / pracovnice. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 7120 kč, mzda max. 10735 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - samostatnost, - administrativní činnosti související s provozem organizace, - zkrácený úvazek na 20-30 hodin týdně, - zástup za mateřskou a rodičovskou dovolenou, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Dětský domov, nová ves u chotěboře 1, 582 73 Nová Ves u Chotěboře. Informace: Zuzana Kalvodová, +420 569 621 522. Výroba - Výroba Obsluha strojů 14 500 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování pracovník balení sýrů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: - min. výuční list (potravinářský obor výhodou), pečlivost, svědomitost, časová flexibilita, - obsluha a sanitace baliček, skádání do kartonů, paletizace, dodržování výrobních postupů, - prac. doba: PO-PÁ 5:30 - 13:30 a 14:00 - 22:00 hodin (v případě zvýšených objemů výroby i SO a NE), Osobní kontakt možný každý pátek od 9 do 10 hodin.. Pracoviště: Savencia fromage & dairy czech republic, a.s. - tpk-pribina, Hesov, č.p. 421, 582 22 Přibyslav. Informace: Blanka Křížová, +420 727 932 533,569 493 406. Výroba - Výroba Montážní dělník 18 000 Kč Montážní dělníci elektrických a energetických zařízení montážní pracovník garážových vrat. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - flexibilita, všeobecná manuální zručnost, komunikativnost, - místo výkonu práce H.Brod a okolí, - prac. doba PO-PÁ 7:00 - 15:30 hodin, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Altoma hb s.r.o., Na Ostrově, č.p. 28, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Iva Sedláková, +420 604 301 154.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krásné počasí doprovázelo 17. ročník Rallye Světlá 2018.

Rallye ovládli Gregor a Štindl

Ilustrační foto

Fotbalisté čtvrtých tříd už mají padla

Dívčí fotbal zažívá na podzim ve Světlé velkou premiéru

Světlá nad Sázavou – Další milník si může ve své historii zaznamenat světelský fotbal. Poprvé v historii přihlásil tým v nějaké ženské kategorii, a to do druhé ligy dorostenek. V české skupině mají za soupeře TJ Sokol Třebeš, FK Teplice, FC Slovan Liberec, MFK Trutnov, ABC Braník, DFK Bohemians 1905, FK Dukla Praha a FK Ústí nad Labem.

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na hokejového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

Námořní rallye vyhrál brněnský tým Hyveco

V pátek se rozhodlo o mistrovi České republiky v námořní rallye, která se konala v Chorvatsku. Celá akce trvala pět dní a až do posledního dne byla velmi vyrovnaná.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT