VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvolili si motto: Nikdy to nevzdáme, a pak ho dodrželi

Salta, Vysočina – Obrovská únava, náročná jízda v těžkém terénu. Stovky kilometrů v obrovském stresu. Účastníci Dakaru si sahají na dno (možná i za něj) svých sil. Obě posádky z Vysočiny v soutěži automobilů však bojují a pokračují dál: Martin Prokop na osmém místě, Tomáš Ouředníček uzavírá čtyřicítku.

16.1.2018
SDÍLEJ:

Je libo tuny měkkého písku, nebo snad hlubokého bláta? Účastníci Dakaru by o tom mohli vyprávět, v jubilejním čtyřicátém ročníku si procházeli obojím. Tomáš Ouředníček na to bude mít nehynoucí vzpomínky.Foto: Marian Chytka

„Loni mě mrzelo, že se etapy v Bolívii zkracovaly. Tu pondělní pořadatelé zrušili a já jsem byl kvůli fyzickému vyčerpání rád,“ přiznal jihlavský pilot Martin Prokop.

Jestliže závodníci na Dakaru proklínali těžké a vysoké duny v Peru, pak maratónskou etapu v Bolívii popisovali doslova jako očistec. Vše odstartovala v bolívijské metropoli La Paz, účastníky čekaly dva dny s přenocováním mimo servisní a týmové zázemí.

„Bylo to hodně dlouhé s nekonečným měkkým pískem v první části. V něm jsme asi hodinu a půl jeli na jedničku, maximálně na dvojku, prostě ‚děs běs‘ a potom v další části dne zase tuny vody a bláta. Bohužel jsme uvízli na jednom drnu a celé auto zůstalo s koly ve vzduchu. Dojel nás při tom Polák Przygonski a celých tři sta kilometrů do cíle jsme mu potom jeli na nárazníku a cílem projeli oba vedle sebe,“ popisoval Prokop etapu, v níž skončil pátý.

Větších problémů si však „užili“ až v nedělní osmé etapě. „Celé to začalo pořádným offroadem a hodně nám daly zabrat praskliny v zemi, před kterými nás pořadatel ale varoval. Tohle nebezpečí se objevovalo na místech, kde by to člověk nečekal, a trefit takovouhle prasklinu by znamenalo velký problém. Proto jsem ubral z tempa a soustředil jsem se na hledání tohoto nebezpečí,“ uvedl Prokop.

Pak strávil nekonečné kilometry překonáváním velbloudí trávy a dokonce i dun. „Jejich zdolávání ve 3 500 metrech nad mořem není moc zábava, protože zásadně chybí výkon motoru a jen se hrabete s vykulenýma očima na sebemenší kopeček písku. Zásadní zlom nastal, když jsme špatně odbočili a jeli několik kilometrů špatným kurzem. Zjistili jsme to, až když jsme trefili velkou díru, která by normálně měla byt v roadbooku. Vracení na trať nás stálo spoustu drahocenného času,“ posteskl si Prokop.

Společně s Janem Tománkem museli zvládnout i další problém, nefunkční vysílač. Nemohli dát tedy vědět pomalejším soupeřům, motorkám a čtyřkolkám, aby mu uhnuli z cesty. „Nakonec mám ale radost, že jsme maratón zvládli a Shrek to vydržel,“ dodal s úlevou Prokop, který tak stále drží výbornou sedmou příčku.

To velkomeziříčský pilot Tomáš Ouřeníček s třebíčským navigátorem Davidem Křípalem si zažívají doslova inferno. Posádka z Vysočiny si dala před závodem motto: „Nikdo to nevzdám!“

To však ještě netušili, jak moc budou muset zabojovat, aby svůj slib splnili. Zejména v sedmé etapě, kdy je postihlo znovu několik problémů. „Vždycky říkám, jakým peklem jsme si prošli, ale sedmá etapa byla pro nás ta nejnáročnější. Právem byla označovaná jako největší výzva Dakaru,“ přiznal Ouředníček.

„Začátek etapy byl v pořádku a všechno se zdálo být fajn. Po několika kilometrech jsme ale najeli do hluboké řeky a Ford Ranger přestal jet. Pomáhal jsem tomu spojkou, ale po dalších pár kilometrech spojka přestala fungovat. Vypadalo to pro nás na konec Dakaru. Po několika hodinách přijel asistenční kamion. S pomocí Mathiase Behringera se nám podařilo spojku vyměnit. Nabrali jsme ale obrovskou časovou ztrátu a byli jsme úplně poslední,“ kroutil hlavou.

Posádka South Racing dokonce zvažovala, že najde nocleh a na trati přenocuje. „Ale nedalo nám to! V naprosté tmě jsme v noci chodili po poušti, svítili si baterkami a hledali jsme správný směr. Potom jsme konečně našli stopy celé rallye a podařilo se nám tam projet přes širokou silnici. Jeli jsme po stopách vyjetých předchozími auty, ale před námi bylo ještě 350 km v úplné tmě.“

Pak ale Ford Ranger zapadl ve velké louži, naštěstí ho vytáhl pořadatelský kamion. „Sáhli jsme si na úplné dno, jsme totálně vyčerpaní, ale snažili jsme se udělat všechno proto, abychom mohli pokračovat,“ dodal Ouředníček.

Po krátkém oddychu nastoupila posádka do nejdelší etapy mezi městy Uyuni a Tupiza, která obsahovala jednu z nejdelších rychlostních zkoušek celé Rallye Dakar v délce 498 kilometrů. Ještě před jejím startem dostala čtyřhodinovou penalizaci za pozdní návrat. V ní se naštěstí tentokrát větším problémům vyhnula a posunula se na čtyřicátou pozici.
Desátá etapa vede už po argentinském území ze Salty do Belému a měří 424 km. Na závodníky pak čeká test o délce 373 km. I tentokrát se dostanou do výšky přes tři tisíce metrů, tři čtvrtiny trati vedou po písku.

Autor: Pavel Mikeš

16.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 150 Kč

Zámečníci strojů strojní zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 150 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - montáž dílů a strojů, především potravinářských strojů, zakázková výroba, - manuální zručnost, možnost zaměstnání absolventů v oboru strojírenství a jejich zaučení, Tel. nebo osobní kontakt v prac. dny 6-13 hod.. Pracoviště: B e h o spol. s r. o., 582 63 Ždírec nad Doubravou. Informace: Jana Křesťanová, +420 561 202 020(021,022).

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 20 500 Kč

Stavební a provozní elektrikáři provozní elektrikář průmyslových instalací. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20500 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: mzdové ohodnocení se odvíjí od dosavadní praxe, ochotě příležitostně vycestovat, případně jazykových znalostí a je uvedeno bez příplatků za služební cesty, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Kopecky - cheops s.r.o., Hromádky z Jistebnice, č.p. 1725, 583 01 Chotěboř. Informace: Jana Kopecká, +420 725 518 738.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 80 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě dělník - obsluha kotelny. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: prac. poměr na 8 měs. s možností prodloužení, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě,. Pracoviště: Nitola holding s.r.o. - pracoviště, Chlumek, č.p. 43, 582 82 Golčův Jeníkov. Informace: Miroslav Chybík, +420 602 714 449.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači ostatního zboží v prodejnách prodejce náhradních dílů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - vzdělání v oboru automechanik nebo dopravní průmyslová škola, znalosti v oblasti náhradních dílů pro automobily výhodou, zodpovědnost, komunikativnost, časová flexibilita, - prodej náhradních dílů, vyřizování přijatých objednávek, komunikace se zákazníky a základní obchodní činnost, péče o zákazníky, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Vladimír anderle - auto kelly havlíčkův brod, Humpolecká, č.p. 1576, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Petr Chaloupka, +420 722 305 310.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Štoků (v modrém) už mohli slavit postup, a to ještě zbývá jedno kolo soutěže.

Štoky kolo před koncem slaví postup

Ilustrační foto.

Čtvrté třídy už mají od víkendu dohráno

Hofmann zastínil i Kadlece. Utkání s Olomoucí bylo výjimečné, přiznává

/ROZHOVOR/ Odehrál nejlepší zápas kariéry, poprvé v jednom utkání nejvyšší české fotbalové soutěže vstřelil dvě branky. Stoper Slovácka Stanislav Hofmann byl ústřední postavou domácího mužstva proti silné Olomouci.   

Karviná hlásí posilu, po angažmá v Polsku přichází slovenský útočník Guba

Slovenský fotbalista Dávid Guba, kterému vypršela smlouva v polském týmu Termalica Nieciecza, je další posilou prvoligového MFK Karviná.

Další výhra. Jihlava sestřelila Táborsko ze vzduchu

Jihlava - Zbytečné drama. Čtvrté vítězství v řadě vybojovali v pátečním večeru jihlavští fotbalisté. Proti Táborsku měli po většinu času výraznou herní převahu, ojedinělá chyba v obraně ale duel notně zdramatizovala. Vysočina nakonec svého soka udolala 2:1, když obě branky vstřelili hlavou Klobása a Tlustý.

Jak porazit Spartu? Musí se vše sejít, říká teplický trenér Šmejkal

Teplice – Tak kdy? Už v neděli? Nebo ještě ne? Jak Teplice, tak i Sparta, tedy týmy, které se v neděli od 18 hodin utkají v šlágru 4. kola FORTUNA:LIGY, vyhlížejí přerušení série, která je na Stínadlech trápí. Hosté z Prahy vyhráli na vrchu, kde se dříve stínaly hlavy, naposledy před pěti lety, Tepličtí bohatý klub z Letné naposledy připravili o všechny body před čtyřmi roky. Od té doby se na severu Čech doby pravidelně dělí, dvakrát se hrálo 0:0, dvakrát 1:1.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT