Na Čínském trhu se prosadila firma Tedom z Třebíče. „Vyvážíme kogenerační jednotky. Na trhu působíme úspěšně zhruba 5 let,“ řekl Deníku vedoucí obchodní kanceláře Petr Doležal. Na obou trzích má velmi dobrou pozici jihlavský Motorpal.

„Dovážíme vstřikovací čerpadla do Číny a Indie. V Číně máme zakázky za 70 milionů. Dlouhodobý úspěch však máme v Indii. Tam exportujeme přes 30 let,“ sdělil obchodní ředitel Karel Zika. Samy firmy by se však v netradičním prostředí pouze těžko orientovaly.

Pomocnou ruku jim nabízí agentura CzechTrade.

„Snažíme se přiblížit jihlavským podnikatelům, ale i těm z celého kraje, jak se na těchto trzích prosadit, a podpořit je,“ uvedl předseda Hospodářské komory v Jihlavě Jiří Šubrt. Podpora se podnikatelům nabízí také přímo v Číně nebo Indii.

„Pro exportéra z Vysočiny jsme schopni najít zájemce o jeho výrobky a dojednat mu schůzku. Dále vyhledat místo k podnikání, asistenci při jednání, zajistit tlumočníka nebo poradit s místní legislativou,“ přiblížil ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně Ivan Vyroubal.

Podle jeho slov je v Číně zájem zejména o hi-tech výrobky. Velký úspěch slaví také české potravinářské a sklářské firmy.

„Indie je pole neorané. Také je zájem o hi-tech komodity. Obyčejné výrobky si každá země vyrobí sama. Zájem je i o málo dostupné nebo výjimečné zboží,“ doplnil ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Indii Vladimír Jeništa.

Na specifika „gigantů“ upozornil specialista na danou problematiku Petr Němec.

„Je obrovský rozdíl mezi východní a západní Čínou. Západní Čína zatím není plně obsazena. Je zde o polovinu levnější pracovní síla a volný podnikatelský prostor. Každá provincie má svá specifika a jinou vyspělostní úroveň,“ uzavřel.