„Zveřejněný údaj o počtu zaměstnanců není pravdivý,“ reagoval ředitel BVT Plast Havlíčkův Brod Petr Kourek. „V současné době u nás tolik lidí ani nepracuje. A nemohu potvrdit ani uvedený termín. Do té doby se totiž může stát cokoliv. Situace na trhu, ve kterém se naše společnost pohybuje, se totiž mění ze dne na den,“ uvedl ředitel Kourek.

Ten nezastíral, že firma má potíže, dodal ale, že její vedení hledá intenzivně řešení. „Může ho najít nejen v úsporách energií, ale také například v restrukturalizaci,“ vysvětlil.

Zakázek zatím mají dost

Veřejnost v Havlíčkově Brodě v současné době obrací pozornost také k významnému dodavateli kolínské automobilky TPCA, japonské společnosti Futaba, která v létě roku 2005 otevřela v Havlíčkově Brodě svůj závod Futaba Czech, s. r. o., a zaměstnává několik stovek lidí. Informace, které Deník včera získal z kruhů blízkých nejvyššímu vedení společnosti, hovoří o tom, že havlíčkobrodská Futaba se chystá propustit až tři stovky zaměstnanců.

„Tuto informaci rozhodně nebudu komentovat,“ řekla vedoucí personálního oddělení havlíčkobrodské Futaby Eva Eriksson. „Pracovní směny nastupují do práce zcela normálně a zakázek máme dost,“ konstatovala Eriksson a kontrovala otázkou: „Slyšeli jste teď někdy v poslední době, že by kolínská automobilka TPCA omezovala výrobu?“

Deník se už jednou pokoušel aktuální situaci ve Futabě zmapovat. Japonské vedení firmy nejprve souhlasilo s tím, že si nechá zaslat několik otázek, a když se tak stalo, odmítlo na ně posléze, ústy výrobního ředitele Jiřího Janáčka, odpovědět.

„Omlouváme se, ale na vaše dotazy nebudeme odpovídat. Nechceme se k situaci nyní vyjadřovat, není vhodná doba,“ nechal se tehdy slyšet výrobní ředitel Futaby Jiří Janáček.

Zaměstnanec Futaby, kterého Deník včera oslovil a který si nepřál být jmenován, potvrdil vyjádření Evy Eriksson. „Chodím do práce stejně jako dřív. Tedy na dvě směny a práce máme dost. Výplatu dostávám pravidelně v obvyklých termínech,“ řekl a dodal, že o žádném propouštění nebo omezování výroby či zkracování pracovního týdne nic neslyšel.

Futaba vyrábí pro kolínskou automobilku karosářské a podvozkové díly, výfukové systémy, svařované díly a další komponenty.

Důvod k neklidu, souvisejícímu i s havlíčkobrodskou Futabou, ale i s dalšími dodavateli, nevidí ani v TPCA Kolín. Server iHNed.cz například uvedl, že kolínská automobilka působí v rozbouřených vodách automobilového průmyslu jako ostrůvek klidu. Loni vyrobila o více než pět procent aut více než v roce 2007 a žádné dramatické změny či odstávky neplánuje ani na tento rok. „Není zase pravda, že by se nás současná krize netýkala,“ podotkl podle serveru mluvčí automobilky Radek Kvaňa. „Musíme šetřit a každou korunu doslova několikrát otočit. Ale zase je pravda, že na nás mateřské firmy nejsou tak přísné, když vykazujeme růst výroby,“ konstatoval Kvaňa.