VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Černý: Je milé dívat se na štamgasty, jak nedočkavě pijí naše pivo

Ždírec nad Doubravou – K horkému létu patří samozřejmě i pořádná letní žízeň, kterou teď umí zahnat a uhasit třeba i poctivé ždírecké pivo.

12.7.2012
SDÍLEJ:

Z pípy v restauraci Džekova ranče teče nefiltrovaná a nepasterizovaná kvasnicová světlá jedenáctka nebo třináctka.Foto: Deník/Jaromír Kulhánek

To pod neoficiální, ale používanou a v každodenní praxi již osvědčenou značkou Naše pivo vaří a posléze nabízí a podává svým hostům Džekův ranč ve Ždírci nad Doubravou.

Minipivovar se stal jeho nedílnou součástí v dubnu loňského roku a je v současné době jediným minipivovarem na Havlíčkobrodsku. Postupně se dostává do širšího povědomí lidí a Petr Černý, coby duše úzce spojená s chodem celého ranče i pivovaru, eviduje zvýšený zájem nejen ze strany stálých, ale i nových konzumentů piva, které se ve Ždírci nad Doubravou „rodí".

Proč jste se rozhodli jít vlastní pivovarnickou cestou? Nabídka tradičních pivovarů vás nezaujala?
Hlavní důvod vidím v kvalitě piva, neboť dnešní svět žije v době, kdy nabídku tvoří převážně potraviny, které jsou chemicky upravované,  pasterizované a já nevím, co ještě. Naše světlé jedenácti a třináctistupňové kvasnicové pivo je od samého počátku přírodní, nefiltrované a nepasterizované, proto má svoji specifickou chuť a barvu. Krátce poté, co jsme s vařením piva začali, jsem si každý večer ze zvědavosti natočil jednu sklenici našeho piva a také sklenici piva velkého pivovaru, jehož pivo jsme nabízeli, a porovnával je. Přiznám se, že mě zahřálo u srdce, když jsem zaznamenal třeba to, když po několika  minutách mělo Naše pivo stále pěknou a bohatou pěnu a pivo z průmyslového pivovaru už bylo bez ní. Pěkné podívání je i na naše štamgasty, kteří si pro pivo přijdou se džbánkem, vyjdou z restaurace ven a už tam se ho nedočkavě napijí a odcházejí s pěnou na puse.

S myšlenkou vařit vlastní pivo jste přišel vy?
Ne. Tato skvělá idea není z mé hlavy. S tímto nápadem přišel můj otec Jaroslav. Přemýšlel o tom, co bude dělat v penzi. Uvažoval, že si koupí koně, a také to udělal. Pak ho trápilo, že jednomu koni bude smutno, a pořídil si dalšího. S vervou jsme se také pustili do přestavby původního stavení v klasický ranč, spojili ho s restaurací a pak už bylo jen otázkou času, kdy padne rozhodnutí o vlastním vaření piva.

Postavit a zprovoznit minipivovar je věc jedna. Vařit dobré pivo druhá a neméně důležitá. Vsadili jste na jistotu a oslovili někoho z pivovarnické branže?
Samozřejmě. Nedaleký chotěbořský pivovar pomáhal rozjíždět Oldřich Záruba, sládek, který patří zcela určitě k nejzkušenějším ve svém oboru. Pokud vím, vařil pivo nejen v havlíčkobrodském Měšťanském pivovaru, teď  má angažmá v Chotěboři, ale vím, že pomáhal postavit na nohy i pivovar v Rakovníku. Proto jsme ho oslovili a on souhlasil. Zařídil vše potřebné 
a pak s otcem diskutovali nad sílou, chutí a barvou Našeho piva. Dolaďovali, cizelovali a myslím, že si zaslouží pochvalu.

To jistě, nicméně: porovnáte-li chotěbořské a vaše pivo, nejsou chuťově podobné?
Ne, nejsou. Každé to pivo se vyznačuje svou specifickou chutí. Oldřich Záruba je profík. Co pivo, to originál.

Kdopak ochutnal vaše už hotové a chuťově vyladěné pivo jako první? A nemyslíme tím samozřejmě sládka Zárubu, který to má v popisu práce…
Už znáte genezi, a tak vás asi nepřekvapí, že první hotové pivo ochutnal a vypil můj otec.

Žijeme v době pestré palety  obchodních značek a názvů, marketing má žně. Proč tedy, snad vás to neurazí, jen docela obyčejné označení Naše pivo? Neuvažovali jste o jiném názvu?
Původně to měl být pouze přechodný název, než vymyslíme jiný. Teď už si to ale nemyslíme. Vychází to i z toho, že jsme postupem času přišli na takovou slovní hříčku. Její pointa je jednoduchá. Když pivo točíme, je naše. Ale v okamžiku, kdy ho podáme konzumentovi, už naše není a stává se jeho. 
A číšník nebo servírka v tom okamžiku prohlásí: „Nyní je naše pivo vaše."

Hostům tedy nabízíte už jen pouze vlastní pivo?
Ano. Jiné pivo u nás hosté nedostanou. Tedy kromě nealkoholického, to je samozřejmé. Původně jsme vařili pouze pivo třináctistupňové, ale teď v létě jsme přišli na to, že je pro hosty příliš „těžké". Proto jsme se s Oldřichem Zárubou dohodli a vaříme i pivo jedenáctistupňové.

Kolik litrů piva měsíčně vaříte?
Průměrně vaříme dvakrát do měsíce. Jedna várka se rovná dvěma stům litrům piva. Záleží však na ročním období. Nikdy se nám ale nestalo a nestane, že by naši hosté neměli co pít.

A z jakých surovin?
Jejich výběr má na starosti sládek Záruba. Pokud vím, tak používá žatecký chmel, moravský slad a kvalitní pivovarské kvasnice. Vodu bereme přímo ze ždíreckého vodovodního řadu.

Ptát se na to, jestli dáváte vašemu pivu dostatek času na to, aby si pěkně „poleželo" a vyzrálo, je asi zbytečné…
Je. Dodržujeme přísně všechny technologické postupy a časy. Na kvalitě našeho piva si zakládáme.

Vlastní technologie vašeho minipivovaru je česká?
Ano. Zařízení i jeho dodávku jsme si objednali 
u havlíčkobrodské společnosti Ross Holding.

Dnes vaříte dva druhy piva, hodláte svoji nabídku rozšířit?
Momentálně náš sortiment rozšiřovat nebudeme, ale přemýšlíme o tom, že bychom někdy v budoucnu vyráběli i vlastní perlivou vodu. Hosté by ji mohli pít čistou, nebo s přírodními ovocnými příchutěmi, které by si volili sami.

Vraťme se k vašemu pivu. Jaké jste zaznamenali ohlasy?
Tak, každý má samozřejmě chuť zcela jinou. Občas si sednu do rohu restaurace 
a pozoruji, zejména pak nové hosty, při konzumaci piva. Oni nevědí, že k podniku patřím, a tak mluví zcela otevřeně. A věřte, že jsem zatím nezaznamenal nějaké negativní hodnocení.

Přihlásíte vaše pivo do některé z mnoha pivních soutěží, které jsou pravidelně vyhlašovány?
Jelikož pivo vaříme teprve rok, žádným oceněním nedisponujeme, ani nemáme 
v plánu se do nějakých soutěží hlásit. Nejlepším oceněním je pro nás docela obyčejný spokojený zákazník.

Když k vám přijedou zcela noví hosté a vaše pivo jim zachutná, mohou si ho také odvézt?
Mohou a pokud s sebou nemají vhodnou nádobu, pomůžeme jim. Věřím, že časem budeme mít k dispozici 
i dárkové balení, naše vlastní originální skleněné lahve. Umíme ale stočit pivo i do sudů, pokud si je zákazníci přivezou. Už se nám například stalo, že volali lidé z Českých Budějovic s tím, že k nám jedou na výlet, a dopředu si naše pivo objednali.

Umožníte zájemcům i prohlídku minipivovaru?
To je samozřejmé. Provedeme je, všechno jim ukážeme a vysvětlíme, jak se pivo u nás vaří, kde zraje a jak se stáčí.

Minipivovary v Kraji Vysočina
Kromě ždíreckého Džekova ranče svá piva vaří Rodinný pivovar v Pacově, Hotel Jelínkova Vila ve Velkém Meziříčí, Pivovar Kozlíček v Horních Dubenkách, Podklášterní pivovar v Třebíči, jihlavský Radniční právovárečný pivovar a také želivský klášter.

Radka Kárníková, Jaromír Kulhánek

Autor: Redakce

12.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
46

ANO nevyhrálo na Brodsku jen v necelé desítce obcí

I sociální demokraté sledovali výsledky voleb společně.
18

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

ČSSD Vysočinu neudržela, ANO slaví vítězství

Vysočina – Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO. Hlas hnutí ANO dalo 28,63 procent vysočinských voličů. Pro ANO jde o výrazné zlepšení oproti minulým volbám v roce 2013, kdy pro tuto stranu v kraji hlasovalo 15,89 procent voličů.

Reakce ODS: Otázka je, kam bude republika směřovat

Vysočina - S potěšení sledoval v Modrém domě v Jihlavě výsledky voleb do Poslanecké sněmovny volební štáb Občanské demokratické strany.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení