VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havlíčkobrodský výrobce prádla, společnost Pleas, slaví dvě kulatá výročí

Havlíčkův Brod – Textilní výroba v Havlíčkově Brodě má dlouholetou tradici.

3.1.2014
SDÍLEJ:

Funkční a slušivé. O takové prádlo mají zákazníci stále větší zájem. Letošní kolekce Pleasu budou elegantní, jednoduchých střihů, a zdobit je budou výšivky nebo třpytivé aplikace. Z barev povedou korálově oranžová, inkoustová či cihlově červená. Foto: Deník/Libor Plíhal

Její kořeny sahají až do roku 1873, kdy Josef Mahler založil v tehdejším Německém Brodě textilní firmu s názvem Umělé barvířství a výroba všech druhů bavlny a vlny k pletení a  tkaní.

Od vzniku firmy několikrát došlo k jejímu přejmenování i ke změnám majitele. Továrna se jmenovala například Pletařské závody Karla Havlíčka Borovského, národní podnik.

Dnes se firma jmenuje Pleas a hovoří se o ní jako o největším tuzemském výrobci denního a nočního prádla a  také jako o jediné textilce ve střední Evropě, která si vše kromě potisku vyrábí vlastními silami.

„Z příze pleteme, potom barvíme, stříháme, šijeme, balíme a nakonec zboží vyexportujeme," vyjmenoval finanční ředitel a člen představenstva Pleasu Petr Nobst.

Právě to je důvod, proč je firma označována jako ryze česká, i když materiál musí nakupovat v zahraničí. „Nakupujeme materiál, který u nás není, a to je příze. Bavlna v Česku neroste a dokud se nezmění pásma, tak ani neporoste," vysvětlil Nobst. Česká firma je podle něj taková, která má výrobu v České republice. „Produkty vyrábí čeští  zaměstnanci, kteří v naší zemi platí také daně," řekl Nobst.

Důvody k oslavám

Loni havlíčkobrodský výrobce prádla oslavil sto čtyřicet let tradice výroby. Není to však jediné kulaté výročí firmy. Tento rok je tomu totiž dvacet let od založení akciové společnosti Pleas.

„Sto čtyřicet let tradice jsme oslavili tím, že jsme pozvali všechny naše obchodní partnery do areálu a ukázali jsme jim za provozu kompletní proces výroby," přiblížil finanční ředitel Pleasu s tím, že většinu příchozích překvapila rozlehlost závodu. Taková exkurze byla opravdu jedinečná, jelikož běžné dny otevřených dveří se kvůli bezpečnosti neuskutečňují za plného provozu.

Oslavy dvacítky naopak plánují v „rodinném" kruhu. „Chtěli bychom to oslavit se všemi zaměstnanci, kolegy a jejich rodinnými příslušníky," uvedl Nobst a dodal, že ve firmě pracuje skoro osm set lidí. Velikost areálu je tak v tomto případě výhodou.

Pleas je v první řadě výrobní organizací, která spadá do koncernu Schiesser. „Značka Schiesser je silná hlavně v Německu," řekl finanční ředitel s tím, že jako výrobci exportují téměř pětadevadesát procent produkce, z toho většinu právě pod touto značkou.

Zbytek výrobků prodává Pleas svým obchodním partnerům nejen v České republice, ale i na Slovensku. „Právě díky dlouholeté tradici, která sahá až do Rakouska-Uher-ska, neděláme rozdíly mezi Českou republikou a Slovenskem," tvrdí Nobst.

Propojenost české firmy se zemí pod Tatrami dokládá i firemní kalendář na letošní rok. „Je nafocený se sportovkyněmi slovenské softballové reprezentace," vysvětlil Petr Nobst a dodal, že kalendář je důkazem toho, že každá žena může být modelkou.

Samotné prodejny, které má přímo společnost Pleas, jsou v regionu tři. Jedna je v jejím domovském městě, druhá ve Žďáře nad Sázavou a  třetí se nachází v Polné.

Letos se zákazníci Pleasu setkají s kolekcemi prádla, které podle vedoucího odboru prodeje Davida Buriana mají elegantní a jednoduché střihy, zdobicími prvky jsou výšivky nebo třpytivé aplikace. Klíčovým vzorem jsou pak pruhy a čáry. Milovníci jednobarevného prádla ale také nepřijdou zkrátka. „Z barev povede hlavně korálově oranžová, inkoustová, žlutozelená, tmavý kobalt a cihlově červená," vyjmenoval Burian a dodal, že jako folklorní vzor stále přetrvávají květy.

Nakupující, a z nich hlavně turisté, si díky firmě mohou pořídit také originální suvenýr z Vysočiny. Pleas má totiž od roku 2010 certifikát Vysočina – regionální produkt, který potvrzuje mimo jiné právě vazbu na region nebo kvalitu výrobků z hlediska bezpečnosti či hygienických norem. Prvním typicky regionálním produktem bylo spodní prádlo a šátek pirát se   symbolem Vysočiny, tedy s jeřabinou.

Po dvou letech, kdy si Pleas nechal certifikát obnovit, přišla na řadu funkční trika se zdobným prošitím a logem Kraje Vysočina.

Jaké jsou trendy?

Právě funkční prádlo je jedním z aktuálních trendů, o kte-ré mají zákazníci čím dál tím větší zájem. „Lidé začínají trávit stále více volného času aktivně, a z toho důvodu prodej funkčního prádla v minulém roce velmi stoupl," potvrdil vedoucí odboru prodeje.

S aktivním trávením volného času souvisí také to, že se  lidé dožívají vyššího věku. A tomu se musí přizpůsobit i výrobce spodního prádla. „Lidé se cítí déle mladí a  nejenže chtějí mladě vypadat zvenku, ale přizpůsobují tomu také své spodní prádlo. Proto když vyrábíme tanga, musíme počítat s tím, že dnes je nosí i ženy, které před čtyřiceti lety nosily klasické kalhotky," řekl finanční ředitel a člen představenstva Pleasu Petr Nobst.

Vysočina – regionální produkt není jediným certifikátem, který textilní podnik vlastní. V roce 2012 i loni obdržel například ocenění ČEKIA Stability Award s výsledkem AA, což vyjadřuje, že společnost je stabilní a spolehlivá.

Výrobky Pleasu jsou také certifikovány ekologickým standardem v systému Ökotex 100. Tento certifikát zaručuje kvalitu textilního zboží vyrobeného pouze ze zdravotně nezávadných materiálů.

Jedním z cílů v tomto roce je pro firmu zlepšení webových stránek společnosti, které dostanou nový design, a také rozšíření sortimentu v internetovém obchodu. „V současné době je tam pouze základní kolekce, kterou rozšíříme i o kolekci módní," upřesnil vedoucí odboru prodeje David Burian.

Kromě krátkodobých cílů má firma Pleas i ty dlouhodobé, tedy například na pět, deset nebo, jak řekl Petr Nobst, na padesát let. A jaké jsou tedy podle něj ty padesátileté? „Abychom tady ještě byli," řekl s úsměvem finanční ředitel firmy.

Zdá se ale, že je to cíl reálný. Pokud jde o stabilitu a ekonomiku firmy, Petr Nobst hodnotí situaci stručně a jednoduše.  „Co se týče výsledků, rok 2012 byl dobrý. Rok 2013 bude stejně dobrý, ne-li lepší," řekl před koncem roku 2013 Nobst.

Stabilní trhy

Trh se podle něj stabilizoval a  firmy, které přežily krizi, jsou ještě stabilnější, než bývaly. „Krize tady není už minimálně tři roky, akorát problém je, že velice dobře se o krizích píše," uvedl Nobst a  dodal, že reálně je v republice spíše krize státu a státní správy, a ne krize byznysu. „Teď je výborná situace, všichni to říkají," dodal finanční ředitel Pleasu.

Název brodské textilky je velmi známý nejen v regionu. Co ale Pleas vlastně znamená?

Vysvětlení existují dvě. První je takové, že název vznikl zkrácením slov pletené a  stávkové zboží. Druhou možnou verzí je zkrácení ze slov pletárny,  akciová společnost.

Stoprocentně jasno bude možná už zanedlouho.

„Spolupracujeme s profesionálním historikem, který připravuje publikaci o historii firmy, abychom ji měli zmapovanou a odborně podchycenou," řekl Petr Nobst s tím, že výsledky práce budou známy nejdříve letos v červnu.

Stručně o firmě Pleas Havlíčkův Brod

Její sídlo je v Havlíčkově Brodě. Podnik zaměstnává přibližně 750 lidí.  Ročně vyrobí necelých 13 milionů kusů prádla. Denně sjede z pletacích strojů 32 kilometrů úpletu. Pravidelně se účastní mezinárodního veletrhu Styl v Brně, který se koná dvakrát ročně – v únoru a v srpnu. Je držitelem mnoha certifikátů, například Vysočina – regionální produkt. Akciová společnost Pleas byla založena v roce 1994, tradice textilky však sahá až do roku 1873. Firma Pleas je součástí skupiny Schiesser, která patří nadnárodnímu koncernu Delta Galil.

Zuzana Rodová

Autor: Redakce

3.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
46

ANO nevyhrálo na Brodsku jen v necelé desítce obcí

I sociální demokraté sledovali výsledky voleb společně.
18

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

ČSSD Vysočinu neudržela, ANO slaví vítězství

Vysočina – Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO. Hlas hnutí ANO dalo 28,63 procent vysočinských voličů. Pro ANO jde o výrazné zlepšení oproti minulým volbám v roce 2013, kdy pro tuto stranu v kraji hlasovalo 15,89 procent voličů.

Reakce ODS: Otázka je, kam bude republika směřovat

Vysočina - S potěšení sledoval v Modrém domě v Jihlavě výsledky voleb do Poslanecké sněmovny volební štáb Občanské demokratické strany.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení