Kritizují známé takzvané vietnamské večerky a požadují od státu celoplošné povinné zavedení registračních pokladen. Vymlouvají se stále na to, že vietnamští obchodníci neplatí daně, sociální a zdravotní pojištění. Nemají pravdu a hlavně nepřiznávají, proč kamenné vietnamské obchody s potravinami a drogistickým zbožím vznikají tam, kde naši obchodníci zkrachovali a odešli i třeba díky blízkosti nového supermarketu, říká předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter.

Jejich kamenné večerky jsou otevřené pro veřejnost každý den od sedmi do 22 hodin, zákazníci v nich mohou nakupovat 15 hodin denně, včetně sobot a nedělí.

„Stačí se podívat do okolí velkých měst a každý zjistí, že v malých městech či na vesnicích mají čeští obchodníci otevřeno většinou od devíti do 17 hodin, tedy jen 8 hodin pro veřejnost, a pouze malá část i v sobotu, maximálně však 4 hodiny dopoledne. Skutečnost je tedy taková, že český obchodník má průměrně otevřeno měsíčně 200 hodin pro kupující občany a Vietnamci ve večerce 465 hodin. Obsluhují své zákazníky více jak dvojnásobně dlouhou otevírací dobu než čeští obchodníci," zdůrazňuje Winter.

Nepřijeli sem 
na dovolenou

Proto, jak upřesňuje, mají i lepší produktivitu práce než ti, kdo tyto obchody před nimi opustili, nebo zkrachovali. „Vietnamcům nevadí  vstávat před 4. hodinou ráno  či denně do půlnoci dorovnávat zboží.  Vietnamští občané sem nepřijeli na dovolenou, ale pracovat, aby vydělali peníze na zaplacení škol pro své děti. Vzdělání dětí a pomoc svým rodičům jsou hlavní životní priority Vietnamců, žijících u nás," uvádí Winter další důvody, proč jsou Vietnamci v podnikání mnohem úspěšnější než některý český obchodník.

Před našimi prodejci mají vietnamští obchodníci podle Wintera ještě jednu významnou výhodu. Drobné soukromé podnikání (stánkový prodej ) má ve Vietnamu několik set let starou tradici, jsou zvyklí z domova na obrovskou konkurenci.
„Například v Hanoji, když chcete koupit třeba svatební šaty, tak v jedné ulici je vedle sebe 27 prodejen se svatebními šaty a naproti je 30 prodejen s elektronickými hudebními nástroji všech světových značek," uvádí Winter.

„Zvítězí zkrátka ten nejlepší. A tak by to mělo být i u nás. Místo osočování Vietnamců v jejich kamenných večerkách je potřeba využít jejich velkou pracovitost a začít s nimi spolupracovat," zdůrazňuje Winter.