„Úspěch slavily především naše nová sklovina, obohacená titanem, a také nové kolekce. Za všechny uveďme na-příklad kolekce Facet, Wave, New Nova, Amundsen či Antik," uvedl obchodní ředitel společnosti Crystalite Bohemia Tomáš Fiřt a dodal, že sklovinu tohoto typu vyrábí v České republice právě jen sklárna ve Světlé nad Sázavou. „Tato technologická inovace nám výrazně dopomohla v získání nových zákazníků, které jsme v minulosti neúspěšně oslovovali. Noví i stávající odběratelé oceňovali zvýšení odolnosti a oděruschopnosti zejména sklenic a odlivek, uvítali i povedenou změnu designu našich obalů," poznamenal Fiřt.

Celkově byla podle něj návštěvnost výstavního stánku na veletrhu velmi vysoká a podařilo se navázat i spolupráci s novými zákazníky, například z Austrálie. Kolekce určené speciálně pro klienty z Blízkého a Středního Východu, například Íránu, sklidily také velký úspěch, a to jak nová kolekce Facet, tak i nové položky v kolekci Wave. Tradiční zájem zaznamenaly i ručně vyráběné, broušené a dekorované kolekce Jessie, Romana, Donna, zejména u zákazníků z Íránu a Izraele.

„Íránský obchodní partner s námi přímo na veletrhu uzavřel kontrakt v hodnotě zhruba jednoho milionu korun," upřesnil Marek Mikláš, ředitel pobočného světelského závodu v Květné na Moravě. Právě v této sklárně probíhá ruční výroba skla a jeho dekorování. Odtud právě zmíněné nápojové kolekce Jessie, Romana a Donna pocházejí.

„Představení nových kolekcí, a to jak ze segmentu nápojového, tak i dekorativního skla, se setkalo s nečekaným úspěchem, který nás velmi příjemně překvapil. Letošní účast na veletrhu považujeme za jednu z nejúspěšnějších v historii společnosti Crystalite Bohemia vůbec," shrnul účast na letošním Ambiente Fiřt. Podle jeho zkušeností je pravděpodobné, že skutečný objem zakázek ještě vzroste, neboť očekává, že od řady zákazníků další objednávky teprve přijdou. Právě kvůli rostoucímu zájmu zejména o nápojové sklo také v letošním roce Crystalite Bohemia po-řídí ve Světlé nad Sázavou dvě nové automatické linky na výrobu sklenic a odlivek, denní výrobní kapacita tak vzroste o zhruba sto tisíc kusů.

„Toto rozhodnutí rezonuje i s tím, že čínští výrobci kopírují naše zejména dárkové sady a kolekce. I přímo na Ambiente jsme našli kopie našich setů, například Quadro či Diamond. Donutili jsme proto vystavovatele k jejich okamžitému stažení z expozice, ovšem to není řešení dlouhodobé. Legálně se bránit prakticky nelze, neboť světová ochrana našich vzorů je pro nás velmi náročná a efekt by to nepřineslo. Protože napodobitelům by stačilo změnit jediný z parametrů výrobku, a plagiáty by se vyráběly dál," vysvětlil Fiřt.

Inovacemi proti plagiátorství

Řešením je podle něj produkce takového zboží, které čínští plagiátoři zatím nejsou schopni vyrobit v požadované kvalitě. „Musíme být aktivní ve vývoji nových vzorů, tedy kolekcí a dekorací, vyvíjet náročnější designy a vzory, pracovat s kvalitní sklovinou a celkově nabízet sofistikovanější výrobky. Víme, že čínští producenti mají problém s výrobou kvalitního strojně vyráběného nápojového skla, a toho chceme využít v maximální míře," zdůraznil Fiřt.

GÁBINA JANKOVSKÁ