Kořeny společnosti Tonak sahají daleko do historie. Která doba byla pro výrobu vašich klobouků nejzásadnější?
Patrně počátek 20. století, kdy jak v dámské, tak v pánské módě došlo k velkým změnám. Tehdejší produkce byla největší za celou historii Tonaku. Pánské klobouky docílily nejvyšší produkce před hospodářskou krizí a druhou světovou válkou, kdy se tehdejší Československo stalo velmocí ve výrobě pokrývek hlavy.

Je pravda, že zakladatel společnosti Johann Albert se dočkal vyznamenání od samotného císaře Františka Josefa I.?
Ano, je to tak. Johann Albert Hückel od něj v roce 1877 obdržel Rakouský císařský řád Františka Josefa ve zlatě za zásluhy o kloboučnické průmyslové odvětví.

Máte ve své sbírce klobouk, který se jednou stane dědictvím pro další generace?
Úzce spolupracujeme s Muzeem Novojičínska, kde se nachází unikátní kolekce klobouků a pokrývek hlavy Tonak, která je dědictvím pro další generace. Vedle klobouku Františka Palackého to jsou pokrývky hlavy takových osobností, jako byli prezidenti Tomáš Garrigue Masaryk, Edvard Beneš, Ludvík Svoboda, arcivévoda František Ferdinand d´Este, spisovatel Jan Neruda nebo světoznámý sportovec Emil Zátopek.

Nedávno jsem si všimla, že legendární westernový klobouk z vaší dílny měla na hlavě jedna z nejžádanějších modelek světa Gigi Hadid. 
Máme úzkou spolupráci s česko-slovenským Vogue CS, který si zapůjčuje naše produkty pro některé ze svých módních editorialů. Díky tomuto propojení se dostal náš westernový klobouk na focení s uznávanou modelkou Gigi Hadid, jejíž fotografie zdobila titulní stránku tohoto časopisu.

Pokud vím, i vy jste propůjčila vaši tvář značce Tonak. Je to příjemný pocit na chvíli opustit manažerskou židli a místo toho pózovat před objektivem fotografovi?
Poprvé jsem propůjčila tvář značce, když se fotila jedna z hlavních kolekcí se zaměstnanci Tonaku. Byl to úžasný projekt, na který ráda vzpomínám. Mám ráda všechny pokrývky hlavy, které vyrábíme, a nebojím se je nosit. Možná proto jsem se postupem času opět ocitla před objektivem u menších limitovaných kolekcí, což je pro mě jako ženu, která miluje klobouky, barety a čepice, určitě příjemná záležitost.

A jak takový klobouk vlastně vznikne?
Předpokladem je především zručnost, pečlivost a zkušenosti našich dlouholetých zaměstnanců. Aby vznikl klobouk Tonak, je zapotřebí 150 výrobních operací, z nichž je 80 výhradně ručních. 

Jaké další pokrývky máte v nabídce kromě klobouků?
Náš výrobní program zahrnuje také zvykové a religiózní pokrývky hlavy, jako jsou fezy. Své nezastupitelné místo mají i pletené vlněné pokrývky hlavy, tedy čepice či barety. Vlněné barety, které nabízíme ve 150 barevných odstínech, jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Novinkou jsou třeba ty z jačí vlny.

Z jačí vlny?
Ano. Je to ten, který mám zrovna na hlavě. Jak je dlouhosrstý tur, který žije v oblasti Střední Asie. Tam žijí také rodiny nomádů, které se živí vyčesáváním jeho srsti či sběrem té vypadané. Vlákno jaka je hypoalergenní, odolné proti pachu a vodě, lehké, prodyšné i ekologické. Tonak je evropským průkopníkem v použití netradiční jačí příze. Němečtí sousedé ji prý používají jen na výrobu povlečení nebo dek. Kvůli extrémní jemnosti materiálu zabral Tonaku vývoj a výroba baretů tři čtvrtě roku. Výsledkem jsou ale velmi příjemné barety ve třech přírodních odstínech, které jsou měkké jako kašmír. Baret z jačí vlny nosím celou zimu, jelikož úžasně hřeje. 

Asi stejně jako tradiční zmijovka…
Přesně tak, navíc je opět v módě. Hlavní exportní zemí, kam Tonak zmijovky vyváží, je Senegal, ročně tam vyvezeme 200 tisíc kusů. Velmi populárními se stávají ale také u nás. Já osobně jich vlastním hned několik v několika barvách, nejčastěji v ní fandím na hokeji nebo chodím na hory. 

K létu patří jednoznačně slamáky. Prozradíte nám, jaké budou letošní trendy?
Trendem letošního léta budou slaměné klobouky v jemných přírodních odstínech s minimalistickým zdobením. Aktuální téma udržitelnosti, etiky a celkového pojetí Slow fashion se promítá také v naší nové letní kolekci, kde si zakládáme na přírodních materiálech nejvyšší kvality. Novinkou tak budou letní šité kloboučky, bekovky či kapitánky z materiálů, jako je len, ručně tkané hedvábí či konopný baret.

Klobouky z vaší dílny se bezesporu pojí i se sportem, jako jsou koňské pólo nebo dostihy. Chystáte se některý navštívit a s Tonakem na hlavě zazářit?
Pokud se bude v současné situaci konat, ráda bych vyrazila na jubilejní 100. české derby v areálu Velké Chuchle. Má se uskutečnit na konci června a program nese podtitul „V duchu první republiky“. Máme šikovnou designérku, která se specializuje na ruční výrobu sisalových klobouků a fascinátorů, pro tyto příležitosti. Každý kus, který vyrobí, lze považovat za umělecké dílo a já se moc těším, co spolu letos na tuto událost vymyslíme. Snad bude příležitost si její klobouk užít.

Klára Šugáková vystudovala ekonomii a právo v podnikání na Vysoké škole báňské v Ostravě. V belgickém Gentu navázala na magisterské studium IT a Business development. V roce 2018 nastoupila do společnosti Tonak, kde jako marketingová koordinátorka spolupracuje s designéry a návrháři na limitovaných kolekcích, komunikuje s influencery, médii a stará se o chod marketingových aktivit společnosti v České republice i zahraničí.