Ve skutečnosti jsou to přední světla a poznávací značka, některým lidem ovšem může přední část auta připomínat usmívající se tvář. To, že lidé v různých neživých objektech někdy vidí tváře, je známá věc. Američtí vědci ovšem nyní zjistili, že tyto obličeje jsou pozorovateli primárně vnímány jako mužské. Výsledky studie byly zveřejněny v časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vědci zkoumali 3 800 Američanů. Postupně jim ukázali 250 obrázků věcí, které připomínaly tváře - třeba specificky tvarované brambory, nebo zapínání na kufru. „Lidé měli každou imaginární tvář označit jako mužskou, ženskou nebo neutrální. Účastníci experimentu až čtyřikrát častěji tváře označili za mužské, než ženské," uvádí web Science News.

Pohled na oblohu prostřednictvím radiového vesmírného dalekohledu MWA. Tajemný objekt je označen bílou hvězdou
Vědci zachytili podivné signály z vesmíru. Míří k Zemi a jsou relativně blízko

Podle vědců lidé imaginárním tvářím přisuzují poměrně dost charakteristik. „Vnímání iluzorních tváří jde nad rámec pouhé detekce - tohle je tvář. Lidé u daného obličeje identifikují věk, emoce i pohlaví. Právě u pohlaví jsme zaznamenali pozoruhodnou zaujatost, kdy je většina imaginárních tváří vnímána jako mužské. Vzhledem k tomu, že tyto tváře nemají biologické pohlaví, je podobné zjištění významné při odhalování asymetrie v rámci toho, jak náš mozek vyhodnocuje tvář při minimu vstupních informací. Náš výzkum ukazuje, že rysy, které jsou dostatečné na to, aby v nich člověk vnímal obličej, nejsou dostatečné na to, aby v nich člověk vnímal ženský obličej," konstatuje autorský tým pod vedením neurovědkyně Susan Wardleové z National Institutes of Health v Bethesdě v úvodu studie.

Přesný důvod zůstává tajemstvím

Zjednodušeně řečeno, když člověk v nějakém neživém objektu vnímá lidskou tvář, rysy automaticky evokují mužský obličej. „Náš mozek by zřejmě potřeboval ještě další dodatečné rysy, aby v daném obličeji vnímal ženu," shrnula Wardleová.

CT vyšetření sochy takzvané Černé Madony v brněnské svatoanenské nemocnici v roce 2020.
Odhaluje nemoci i škůdce v sochách. Počítačová tomografie slaví půl století

Vědkyně zároveň zmínila, že symboly a hračky, které mají mít ženskou podobu - jako třeba ženské postavičky ze stavebnice Lego, nebo emotikony znázorňující ženy, jsou většinou odlišované od mužských verzí přidáním výraznějších rtů či dlouhých řas. A zřejmě je to právě proto, že až tyto rysy zabezpečí, aby v předmětech člověk rozeznal ženu.

Přesný důvod, proč mozek v iluzorních tvářích vnímá primárně muže, ovšem vědci zatím neznají.