To vezmete velikost těla, délku sexuální zralosti a energetické potřeby, tedy, kolik toho musí sežrat, přidáte 127 tisíc generací, což je asi 2,4 milionu let, a promícháte to s trochou matematiky.  A vyjde vám plus mínus autobus počet tyrannosaurů, kteří během své existence na planetě sežrali všechno, co se hýbalo. Tak to alespoň udělal vědecký tým kalifornské univerzity v Berkeley. Své výpočty zveřejnil v posledním vydání odborného časopisu Science.

Pravěký Homo sapiens mohl navázat intimní kontakty s tajemnými denisovany
Vědci odhalili intimnosti pravěkých Homo sapiens. "Užívali si" s tajemným druhem

„To je sakra hodně zubů, čelistí a drápů,“ řekl k tomu pro agenturu AP vedoucí studie Charles Marshall, ředitel Paleontologického muzea University of California. „Asi jako spousta jiných lidí, jsem si to číslo musela přečíst dvakrát, abych si ověřila, že mě oči neklamou,“ řekla paleobioložka z Macalester College Kristi Rogersová.

Tento v současnosti nejoblíbenější živočišný druh se toulal po Severní Americe po dobu asi 1,2 až 3,6 milionu let, což znamená jediné. Hustota jeho populace byla v každém okamžiku malá. V dané chvíli nežilo na Zemi více než 20 tisíc dospělých jedinců. Podle studie by například na území o rozloze Prahy žilo pět T. rexů.

Důležité číslo

Vypočtené číslo podle Marshalla je důležité, protože vědcům pomůže zjistit, jakou šanci mají při hledání dalších fosilií. Navíc nám ukazuje, jaké štěstí máme, že o těchto dinosaurech vůbec víme. Celkem totiž bylo nalezeno asi 100 zkamenělin T. rexe. Jen 32 z nich mělo dostatečné množství materiálu, aby se dalo určit, zda se jednalo o dospělého jedince. „Statistika je neúprosná. Kdyby se po světě pohybovalo jen 2,5 milionu T. rexů místo oněch 2,5 miliard, pravděpodobně bychom nikdy nezjistili, že na Zemi žili,“ uvedl Marschall.

Nově objevený druh dinosaura žil podle vědců v době před osmdesáti miliony let. Byl to děsivější predátor než tyranosaurus.
Obávaný predátor. Kdysi žil tvor děsivější než tyranosaurus, vědci našli důkaz

Jeho tým vypočítal populaci pomocí tzv. obecného biologického pravidla, které říká, že čím větší je zvíře, tím menší je jeho populace. Platí i obměněné znění tohoto zákona, že čím více energie zvíře potřebuje, tím je hustota jeho populace nižší.

Vědci do algoritmu vložili i energetickou spotřebu dinosaura, kterou stanovili někde mezi komodským drakem a lvem. Rovněž zohlednili skutečnost, že T. rex dosahoval pohlavní dospělosti kolem 14. až 17. roku a žil maximálně asi 28 let.

Kostra megalosaura v muzeu v britském Liverpoolu
V Británii objevili vzkaz od pravěkého monstra. Vědci musí rozehrát boj s časem

A nyní něco k chybovosti uvedeného výsledku. Vzhledem k nejistotě ohledně doby dožití jedince, možnosti migrace i mimo Severní Ameriku a nejasné délky období, kdy tento druh žil, tým z Berkeley nakonec vypočetl, že celková populace Tyrranosaura rexe mohla být od pouhých 140 milionů až po 42 miliard. Přičemž 2,4 miliardy je střední hodnota.

„Studium největších suchozemských masožravců všech dob je důležité, ale jak sami vidíte, často to může být i skvělá zábava,“ řekl pro AP profesor geologie na Purdue University James Farlow.