Podlouhlé skalní útvary zachytila kamera na palubě roveru Curiosity 17. května, fotografii však sdílela NASA a odborníci z institutu SETI jako součást planetárního snímku teprve minulý týden. Skupina záhadných věží se nachází v kráteru Gale, který je považován za dno vyschlého jezera na Marsu.

O snímku záhadných věží stojících na povrchu Marsu informoval mimo jiné server Science Alert. Podle odborníků na rudou planetu jde o sloupy, které zřejmě vytvořily cementu podobné látky, jež kdysi vyplňovaly trhliny ve skalním podloží. Jak měkčí hornina postupně erodovala, hadovité proudy kompaktního materiálu zůstaly stát a vytvořily věžím podobné útvary.

Zvláštní útvar na povrchu Marsu připomíná mimozemskou bránu.
Fascinující snímek z Marsu: Podivný útvar ve skalách připomíná bránu do jeskyně

Jakkoli mohu struktury zaznamenané na sousední planetě vypadat cize, podobné můžeme najít i na Zemi. Takzvané Hoodoo jsou věžičkovité útvary vzniklé erozí vápence či pískovce a lze si je prohlédnout například v kaňonech v americkém Utahu nebo v oblasti jižního Srbska. Tyto sloupy se přitom mohou tyčit až do výše desetipatrových budov.

I tyto struktury tvoří vrstvy tvrdých hornin, které se hromadí v měkčích sedimentárních horninách. Jak zbytek skály eroduje kvůli dešti, větru či mrazu, ve skalním podloží zůstane forma prastarého zlomu.

Ve srovnání s mohutnými útvary na Zemi, přírodní věže na Marsu vypadají, jakoby se každou chvíli mohly převrhnout. Zjevně jsou ale dostatečně pevné, aby vydržely menší povrchovou gravitaci na rudé planetě, naznačují odborníci.

Nejde přitom o jediný podobný úkaz, kterého si na planetě vesmírné vozítko v poslední době všimlo. Vědci na Marsu před nedávnem odhalili také menší kámen připomínající kus korálu či květinu s okvětními lístky.

Planeta Mars ve vysokém rozlišení:

Zdroj: Youtube

Sloup stvořený ze spojených minerálů

Podle expertů by i tento útvar mohl být vytvořený podobným způsobem jako nejnověji nalezené záhadné sloupy. „Jednou z teorií je, že jde o konkreci, tedy pevný tvar vytvořený spojením minerálů usazených vodou v trhlinách ve stávající hornině. Tyto konkrece mohou být zhutněny dohromady, mohou být tvrdší a hustší než okolní hornina, a na místě tak zůstat i poté, co okolní hornina eroduje,“ vysvětlili vědci z NASA v tiskové zprávě.

Vozítko Curiosity objevilo marťanskou „květinu”.
Marťanská záhada. Vesmírné vozítko Curiosity objevilo na planetě „květinu"

Přestože americká vesmírná agentura u snímku neupřesnila jeho měřítko, je patrné, že věžičky ze svého prostředí jasně vyčnívají. „Tyčící se kamenné náhrobky mohou nyní vypadat jako bez života, ale jejich formace vypovídá o dávných podmínkách na Marsu a může nám pomoci zjistit, zda tam před miliardami let mohl kdysi prosperovat život,“ komentuje web Science Alert.

Nejrůznější kamenné útvary na dně vyschlého marťanského jezera tak dál a dál pomáhají odhalit skutečnou historii našeho planetárního souseda.