„Nástroj je úplně nový. Jde o kopii nástroje z roku 1805 z vídeňské dílny Antona Waltra a syna,“ vysvětlila Matějová. Zhotovil ho pro ni přední výrobce replik kladívkových klavírů Paul McNulty, který v Česku žije. Matějovou prý vždycky zajímal klasicismus jako hudební styl i jako epocha a tak si také vybrala historický nástroj té doby.
„Chtěla jsem hrát na klavír, na němž se hrály skladby v té době a pro který byly napsány,“ vysvětlila s tím, že rozdíl mezi kladívkovým a dnešním klavírem je velký: „V mém klavíru je daleko méně součástek, chod je lehčí a nástroj podstatně menší než současný.“
Ještě něčím byl koncert unikátní - laděním. „Ve Stamicově době se ladilo mnohem níž než dnes,“ vysvětlil dramaturg slavností a houslista Josef Kekula. Ten po koncertu, který byl věnován české hudební emigraci, prozradil, že kompozicemi jednoho z emigrantů, skladatele Myslivečka, se inspiroval i Mozart v ranné tvorbě.
Velký význam měl i příchod tenkrát čtyřiadvacetiletého Jana Václava Stamice do Mannheimu. Tehdy se začínal budovat Mannheimský orchestr a Stamic stanul v jeho čele, vybíral si muzikanty a ovlivnil hudby celé Evropy. „V Mannheimském orchestru například působil i houslista, jehož žákem byl Beethoven,“ dodal Kekula.
Stamicovy slavnosti pokračují zítra od 19.30 hodin v klášterním kostele sv. Rodiny koncertem nazvaným Sborové mládí, a vystoupí pěvecký sbor Besharmonie.