Postupně se to však člověk učí a učí, až se mu o tom zdá i v noci, říká Ludmila Honzová hlavní představitelka Dory v inscenaci Mileny Štráfeldové Osamělé večery Dory N. Ochotnické ADIVADLO totiž v těchto dnech objíždí kulturní domy na Havlíčkobrodsku s touto divadelní hrou. Inscenace si již svoji premiéru odbyla v havlíčkobrodském Kulturním domě Ostrov a také v Přibyslavi, přičemž ještě jedna repríza se uskuteční 9. prosince právě v Havlíčkově Brodě.

Probíhal mezi nimi obrovský konflikt

„Scénář jsem měla položený u postele, abych nezapomněla všechny své pasáže. Myslím si, že Dora měla s Boženou Němcovou jen samé potíže a člověk musí udržet lajnu, aby ji nezačal litovat," uvedla Honzová po premiéře divadelní hry. Ta podotkla, že autorka Milena Štráfeldová hru velmi dobře napsala a režisér František Štibor byl výborný i jako scénograf. „Dora zazlívala své matce, že se o ni vůbec nestará. Myslím si, že mezi nimi probíhal obrovský konflikt," pokračuje Honzová.

Původní rozhlasovou hru autorka napsala s využitím korespondence Theodory Wilhelmy Rozálie Němcové, kterou Božena Němcová porodila ve svých jednadvaceti letech. V jevištní podobě monodrama vloni v říjnu uvedlo i pražské divadlo Komorní Fidlovačka v titulní roli s Martou Sovovou. „Musím se přiznat, že hra vznikla trochu jako vedlejší produkt. Pracuji jako redaktorka Českého rozhlasu a v roce 2012 bylo velké výročí úmrtí Boženy Němcové a já se připravovala dvouhodinový dokument o jejím životě," řekla autorky hry Milena Štráfeldová. Jejím hlavním záměrem bylo vytvořit pravdivější obraz rodiny Němcových.

Tuberkulóza

„Dora nikdy o své matce nechtěla vyprávět, což už o něčem svědčí. Odhodlala se k tomu až jako stará žena v osmdesáti letech," vysvětlila Štráfeldová.

Dora, nebo též Bohdanka, jak dceři doma říkali, od útlého dětství trpěla esteticky odpornou tuberkulózou lymfatických krčních uzlin, chorobě se lidově říkalo krtice. Navzdory závažné nemoci Dora o mnoho let přežila všechny své tři bratry.

„Zjistila jsem, že mnoho lidí včetně mě, má znalosti o Boženě Němcové na úrovni maturitní otázky. Z toho důvodu jsem toho musela hodně načíst a největším zdrojem informací pro mě byla její korespondence. Během toho čtení na mě vykukovali ze skříně různí kostlivci a mezi nimi byla právě i Dora, která byla těžce postižená. Říkala jsem si, jaké to pro to dítě muselo být, když žila vedle své krásné matky, která byla hodně sebestředná," konstatovala Štráfeldová. Ta dodala, že jakmile vznikl dokument, Dora ji stále nešla z hlavy.

Podle Štráfeldové se Ludmila Honzová role Dory zhostila více než dobře. „Honzová ji zahrála velmi lidsky a vše jsem jí to věřila. Moc se těším na další inscenaci," podotkla Štráfeldová.

Divadelní inscenace vznikla s ekonomickou podporou havlíčkobrodské radnice a Kulturního domu Ostrov. Ochotníci z ADIVADLA dokonce v létě navštívili místa spojená se životem Němcové a její dcery, tedy Českou Skalici a Jičín.

Právě v Jičíně Theodora Němcová pracovala jako zahradnice a po tom, co učitelské povolání mohly vykonávat také ženy, začala vyučovat francouzštinu.

Její druhé životní drama nastalo, když otěhotněla se ženatým mužem a porušila tím přísný řád celibátu učitelek, v počátcích emancipace mohly děti učit výhradně panny. Po smrti svých tří bratrů zdědila veškerou korespondenci slavné spisovatelky čítající na 600 dopisů.

Moje dcera Dora není pěkná

V jednom listě o ní její matka svobodnému muži napsala: „Kdybych měla hezkou a bohatou dceru, věru bych Vám ji hned dala; ale ta moje Dora není velmi pěkná, má jen to, co umí, a k tomu dobré srdce!"

Monodrama v provedení pražské Fidlovačky před měsícem zaznělo i na Podzimním festivalu současného evropského divadla členských zemí EU ve Vídni. Theodora Němcová zemřela 6. února 1920 v Praze, dva dny po 100. výročí narození její matky.

Libor Blažek