Například k těmto závěrům došli mladí architekti po čtyřdenním workshopu
v Humpolci. Čtyři studenti bakalářského studia Stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně pod vedením Jana Pavlíčka a Martina Všetečky se v minulém týdnu zabývali dopravně problematickými místy v Humpolci. Především se zaměřili na ulice Školní 
a Husova, na Havlíčkovo náměstí a na křižovatku ulic Hálkova a Masarykova (u polikliniky).

Studenti měli možnost nahlédnout do rozpracovaných projektů oprav zmíněných lokalit. „Jde o místa, která nás v současnosti tíží nejvíce 
a kde chceme situaci řešit," odůvodnil výběr humpolecký místostarosta Květoslav Namyslo (za ČSSD).

Humpolečtí si od odborné návštěvy slibovali nezaujatý pohled na problémová místa, kterého se jim dostalo. Studenti pracovali přímo v terénu, fotografovali, měřili intenzitu provozu a ptali se lidí na názory. „Zarazilo mě, že křižovatka u základní školy 
a křižovatka ulic Hálkova 
a Masarykova, které jsou vedle sebe, jsou každá řešena 
z jiného pohledu. U školy jsou jasně preferováni chodci, 
u polikliniky jsou naopak omezeni," uvedl jeden z postřehů asistent docenta Pavlíčka Martin Všetečka 
s tím, že by stálo za úvahu podívat se celkově na problematiku dopravy v centru, ne řešit jednotlivé projekty samostatně. „Otázka pro vás je, zda chcete komfort spíše pro chodce, anebo pro auta," dodal Všetečka.

Co se týče křižovatky ulic Hálkova a Masarykova, architekti přišli při měření intenzity dopravy na to, že Hálkova je vytíženější, přesto je značená jako vedlejší. Podle názoru mladých architektů by možná bylo ke zvážení značky „vyměnit" a udělat z vytíženější silnice tu hlavní.

Diskutovala se také dopravní situace kolem zastávky u bývalých mléčných lahůdek, kde podle rozpracovaného projektu mají vzniknout tři stání pro autobusy na straně u dětského střediska 
a dvě stání naproti, u řeznictví. „Vidím tam dva zásadní problémy. První je v tom, že řidiči nerespektují zastávku autobusu u řeznictví, kde parkují. To je velmi nebezpečné místo," upozornil Martin Všetečka.

Druhým zádrhelem je podle Všetečky navržené zúžení autobusových stání na protější straně. „Naopak bych ta stání spíše rozšířil, třeba i na úkor zmenšení sousedního parčíku," uvažoval asistent.

Podle něj nastává problém v okamžiku, kdy se u zastávky sejdou třeba tři autobusy. „ Z toho důvodu by se měly jízdní řády zkoordinovat tak, aby k tomu nedocházelo," zmínil Všetečka, načež starosta Humpolce Jiří Kučera (ODS) doplnil, že o změnách v intervalech příjezdů autobusů na zastávku už jednají.

Řeč přišla i na nově řešené prostranství u pošty, kde má na úkor parkovacích míst vzniknout více prostoru pro chodce, což se studentům velice zalíbilo. Padl i názor, že by se město mohlo zamyslet nad časově omezeným parkováním, například právě u pošty. Zda řidiči skutečně dodržují stanovený limit a neparkují na místě třeba celý den, by město podle architektů mělo nějakým způsobem kontrolovat, jinak by omezení nemuselo přinést požadovaný efekt.

Kromě nezávislého odborného pohledu na dopravní situaci ve dvou krizových lokalitách se městu v příštím roce s největší pravděpodobností dostane i studie, která by se zabývala celkovou dopravní situací ve městě.

Pádné připomínky město využije

Studenti také uvažují, že by se ve svých bakalářských pracích mohli věnovat právě Humpolci. „Během našeho pobytu jsme zjistili, že třeba i křižovatka u Vodaku je velmi nebezpečná," uvedl na závěr docent Jan Pavlíček.

Názory mladé generace odborníků jsou pro město užitečné, některé z jejich nápadů může nechat zapracovat do projektů plánovaných rekonstrukcí.

Docent Pavlíček již v roce 2012 vypracoval pro Humpolec dopravní studii centra. Z jeho podnětu byla loni opravena Žižkova ulice.