Hodnota desetiletého kontraktu je 6,3 miliardy korun. Hejtman ocenil, že ČD jsou ochotny obstarat dopravní obslužnost na železnici. „Územní členění Kraje Vysočina není lukrativní pro železniční dopravu,“ vysvětlil.

Korektní jednání a dosažení dohody ocenil i generální ředitel ČD. „Své závazky splníme a počítáme s tím, že budeme obnovovat vozový park,“ řekl Kupec krátce před podpisem smlouvy. Konkrétně by mělo jít o šest elektrických a devět dieselových jednotek v celkové hodnotě přes miliardu korun. Nové soupravy budou klimatizované, bezbariérové, a to včetně WC, vybavené Wi-Fi sítí a zákazníkům bude k dispozici také audiovizuální informační systém.

U elektrických vozů má už dopravce závazný termín a vozy mají být dodány v roce 2021, u dieselových jednotek by měl být v druhé polovině letošního roku známý dodavatel. Vozy budou dle generálního ředitele dodány do konce roku 2023.

Pavel Toman, ilustrační foto
Učitelem Vysočiny se stal Pavel Toman z Jihlavy

Podepsaný kontrakt pochopitelně reflektuje i plánované zavedení systému Veřejné dopravy Vysočiny. „Smlouva je jiného charakteru, ale není to způsobeno změnami jízdních řádů. Sankční ujednání a hlídání dopravy jsou řešeny mnohem precizněji než v minulosti,“ poodhalil Pavel Bartoš z odboru dopravy. Dle smlouvy by mělo být možné koupit si také jízdenku, která bude platná na veřejnou dopravu po celém kraji.

Regionální železniční doprava na Vysočině dle grafického znázornění jízdních řádů 2019/2020 znamená 600 kilometrů tratí s výkonem 4,3 milionu vlakokilometrů. „V loňském roce využilo služeb ČD jen na Vysočině 10 milionů cestujících,“ dodal mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.