Šála je hotová. A obchvat se začne stavět. To si můžou říct v „prezidentově“ Novém Veselí na Žďársku. Jsou jedním z dalších míst na silniční mapě v Kraji Vysočina, kde se konečně brzy dočkají odklonu dopravy ze zastavěné zóny.

„Říkám s oblibou, že velkou zásluhu mají naše ženy. Dlouhodobě usilujeme o obchvat městyse a vložily se do toho i naše obyvatelky. Za čtyři roky upletly šálu dlouhou 5064 metrů. A my se nacházíme ve fázi, kdy kraj vybírá zhotovitele stavby,“ okomentoval současné dění veselský starosta Zdeněk Křivánek.

Tamní ženy vymyslely iniciativu, která měla zviditelnit a podpořit výstavbu přeložky krajské silnice II/353. Je jisté, že „nějaké to slovo“ ztratil ve správnou chvíli na správném místě i prezident Miloš Zeman, který má v Novém Veselí chalupu. A nezpochybnitelný je zároveň fakt, že městys extrémně trpí pod náporem dopravy. „Daly se dohromady ty správné střípky mozaiky. Zkrátka příští rok na jaře se začne stavět a pětikilometrová silnice by měla být hotová na konci října 2020. Pak po ní napneme šálu,“ doplnil Křivánek.

Z výčtu silničních staveb, které v těchto dnech zveřejňují kraj i stát, je patrné, že Vysočina bude příští rok opět pořádně rozkopaná. Úpět budou zase řidiči v Třebíči a okolí, například cesta směr Jaroměřice se stane tvrdým oříškem. Těžké to budou mít i ve Velkém Meziříčí, v Jihlavě nebo třeba v Přibyslavi.

Kraj už prozradil mimo záměr v Novém Veselí dalších pět velkých silničních staveb, které v nejbližší době začne realizovat, mají vyjít na částku okolo 830 milionů korun. Chystají se žádosti o evropské peníze. Všech pět staveb bude na Třebíčsku: úprava křižovatky na II/351 u Dalešic, rekonstrukce silnice II/360 ze Stříteže po Štěpánovice, první část rekonstrukce II/152 Jaroměřice – Hrotovice, jež se má postupně opravovat až po hranice kraje. Dále se bude pracovat na dálničním přivaděči II/360 od Oslavičky po Rudíkov a rekonstrukcí projde silnice II/349 ze Svatoslavi do Čechtína. Dalších 12 velkých staveb hejtmanství zveřejní v nejbližší době.

Na nejvytíženější tuzemské dopravní tepně dálnici D1 zbrzdí řidiče v roce 2019 v jejich cestě přes Kraj Vysočina dopravní omezení ve čtyřech úsecích. Nejexponovanějším místem bude bezesporu Velké Meziříčí, kde se má už v březnu začít s opravou v úseku od exitu 141 po exit 146, což zahrne i rozšiřování dálničního mostu Vysočina. Potrvá to dva roky a akce takového rozsahu s sebou určitě přinese dopravní zácpy v Meziříčí.

Bude pokračovat modernizace úseku od exitu 90 Humpolec po exit 104 Větrný Jeníkov. Na jaře se také rozjede rekonstrukce od exitu 119 Velký Beranov po exit 134 Měřín. „V polovině roku bude následovat poslední úsek od exitu 81 Koberovice po exit 90 Humpolec,“ doplnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

ŘSD plánuje na frekventované trase, státní silnici I/38, opravit mosty na přivaděči v Jihlavě a v jihlavském úseku vyměnit svodidla. Na stejné silnici se má rekonstruovat průtah Litohoří a úsek z Dlouhé Brtnice po Hladov. Na další vytížené trase I/19 ŘSD zrekonstruuje úseky Přibyslav – Ronov nad Sázavou a Sázava – Žďár nad Sázavou a rovněž most v Dubovicích.

Na I/37 rozkopou úsek Laštovičky – Rousměrov. U turisticky atraktivní Telče se řidiči zapotí kvůli rekonstrukci na I/23 v úseku z Telče po Krahulčí. Na téže trase se bude spravovat propustek v Chlístově a průtah v Olšanech.

Malé peklo si i v příštím roce prožijí šoféři v Třebíči. Tam má ŘSD v plánu na I/23 zrekonstruovat část ramp u nemocnice. A dokončit rekonstrukci mostu ve Sportovní, kterou podle informací, jež má Deník k dispozici, přeruší na konci listopadu a most by měl být přes zimu normálně průjezdný. Řidiči taky musejí počítat s tím, že se bude na jaře od dubna do června při úplné uzavírce dodělávat rozkopaný úsek krajské silnice II/360 od Třebíče po Střítež.




Největší rekonstrukce silnic na Vysočině v roce 2019, jak jsou předběžně naplánované:

- státní silnice I. třídy
I/38 Jihlava, mosty přivaděč
I/23 Třebíč, most ev.č.23-038
I/38 Litohoř průtah
I/19 Přibyslav - Ronov nad Sázavou
I/19 Sázava - Žďár nad Sázavou
I/23 Chlístov, oprava propustku
I/23 Olšany průtah
I/19 Dubovice, most ev.č.19-061
I/23 Třebíč, most ev.č.23-036.1
I/23 Krahulčí - Telč
I/38 Dlouhá Brtnice - Hladov
I/37 Laštovičky - Rousměrov
I/38 D1 - Jihlava, výměna svodidel
Celkový předpokládaný objem těchto akcí je 340 mil. Kč
Stavět se má v období od dubna do října
Zdroj: ŘSD

- Dálnice D1:
pokračovat budou práce na modernizaci úseku 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov (nabídková cena 1 749 mil. Kč bez DPH).
 Na jaře je předpoklad zahájení těchto dvou úseků (v současné době na ně probíhá výběrové řízení):
úsek 16, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
úsek 19, EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ
 V polovině roku pak bude následovat ještě poslední úsek:
úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
Zdroj: ŘSD

- Krajské silnice II. třídy:
II/399 křiž. III/39911 - Dalešice - křiž. s II/351
II/353 Nové Veselí – obchvat
II/360 Střítež – Štěpánovice
II/152 Jaroměřice - Hrotovice - hr. kraje, 1. stavba
II/360 Oslavička – Rudíkov
II/349 Svatoslav – Čechtín
Celková předpokládaná cena je okolo 830 miliónů korun
Dalších 12 velkých projektů kraj chystá
Zdroj: Kraj Vysočina