„Stylové zakončení cesty mě čeká v sobotu v Janově u Svitav, kde se koná desátý ročník traktoriády. Pak už se vydáme na cestu domů,“ popsal milovník zetorů, který putuje se svojí rodinou, jež ho doprovází v dodávce a je mu na cestách velkou oporou.

Obvykle bývá podle něj největšími komplikacemi při putování déšť, ten ale dobrodruha zastihl tentokrát jen tři dny v Polsku. „I to je samozřejmě nepříjemné, ale jinak bylo opravdu horko, slunečno a bez deště, takže jsem se vrátil krásně opálený,“ prozradil se smíchem Martin Havelka. Cestování v takovém počasí na traktoru, jenž je bez kabiny, ale samozřejmě vyžadovalo pravidelné doplňování tekutin a také neustále přemazávání opalovacím krémem. Spíš než o sebe měl ale škrdlovický cestovatel obavy o svůj zetor, ten však tisíce kilometrů zvládl bez potíží. „Rozpálený byl ale pořádně, člověk na něm byl jak na kamnech,“ podotkl Martin Havelka.

Švédsko muže i jeho rodinu okouzlilo především svou různorodostí. S traktorem projel několik švédských regionů a každý měl podle jeho slov něco do sebe. „Zatímco na jihu v regionu Skåne to byla plochá krajina s minimem lesů, jak jsme se přiblížili ke Göteborgu do kraje Halland, nastoupily krásné borovicové lesy s rozsetými domky a farmičkami. Naproti tomu ostrov Orust byl skalnatý s typickými rybářskými vesničkami,“ zavzpomínal Martin Havelka.

Co však cestovatele potěšilo, byl přístup Švédů k traktorům obecně. „Je tu hodně farem a traktory, ať už nové, moderní, nebo i starší, tam prostě jezdí, takže se s nimi počítá i na silnicích,“ přiblížil škrdlovický dobrodruh. Kromě dálnice mohou tyto stroje tedy všude, komunikace navíc disponují mnoha vyhýbacími místy, aby traktor mohl uhnout z cesty a ostatní vozidla ho měla možnost pohodlně a bezpečně předjet.

Byť Martin Havelka budil se svým strojem ve Švédsku pozornost, zetory tam podle něj neznámými stroji rozhodně nejsou. „Má je tu spousta lidí, například na ostrově Orust bylo sedmdesát procent všech traktorů právě značky Zetor. Unikátní kousky se dají vidět i v muzeu. Zetor tu má rozhodně své jméno,“ dodal Martin Havelka.

Martin Havelka má s podobným typem cestováním již značné zkušenosti. V minulých letech se vydal například do Rakouska a Pobaltí. „Jsme potěšeni, že i naše nejstarší modely oslovují spoustu nadšenců, kteří tyto stroje nejen opečovávaní a sbírají, ale také veřejnosti dokazují, že i stroj starý téměř sedmdesát let zvládne tak dlouhou cestu,“ uvedl ředitel finančního úseku Zetor Tractors Lukáš Krejčíř.

O Zetorech

První traktor Zetor 25 má ve svém rodném listu uvedeno datum 15. března 1946. V poválečném období bylo zadání jednoznačné – zkonstruovat levný traktor o nízké hmotnosti, který bude vhodný pro hromadnou výrobu. Nejlépe se úlohy zhostila Zbrojovka Brno, které byla následně svěřena výroba zemědělských kolových traktorů Zetor 25. V roce 1949 proběhla modernizace a na trh byl uveden legendární Zetor 25 A, na kterém jezdí právě Martin Havelka. Jeho stroj, jenž si pořídil v roce 2010, prošel renovací. Původně se jedná o ZETOR 25 A přestavěný v roce 1968 v STS Hodonín na „H“ a následně Martinem Havelkou navrácený více do podoby „A“. Má pouze dílčí úpravy týkající se bezpečnosti a životnosti při delších jízdách, například lepší čepy řízení či kufr na věci.