„Společnost Keviton odstoupila od smluv uzavřených s Krajskou správou a údržbou silnic Vysočiny (KSÚSV) o dílo na čtyři vysoutěžené a rozestavěné zakázky mostů na krajských silnicích nižších tříd. Všechny čtyři stavby jsou ve fázi různé rozpracovanosti a měly být původně hotové do konce srpna,“ uvádí se v tiskovém prohlášení krajského úřadu v Jihlavě.

Že jsou s Kevitonem velké problémy, popsal Deník před nedávnem na příkladu Starče na Třebíčsku. Situaci kolem tamního rozestavěného mostu, na kterém se nic neděje, tehdy okomentoval investiční náměstek ředitele krajských silničářů Libor Joukl. „Nebudeme se s nimi mazat, všechna penále, která vyplývají ze smlouvy, budou muset zaplatit. Ze 180 akcí, které má krajská správa silnic na Vysočině aktuálně rozdělané, jsou největší problémy na čtyřech, všechny dělá stejná firma, tedy ta, která má i Stařeč,“ řekl tehdy Joukl. A zmínil, že podle jeho informací má firma finanční problémy.

Když dostane starosta Radkova u Telče Miroslav Mareček dotaz na rozestavěný mostek u nich přes Rybníčkový potok, okamžitě zanadává: „Katastrofa, Kocourkov!“

„Situace je tak otřesná, že by za to snad měly padat hlavy zodpovědných, je to akce čistě v režii kraje. Všude píšeme, urgujeme, ale konkrétní náprava žádná,“ upozorňuje.

Překopaná silnice, kudy se také jezdí z Telče na Dačice a do Rakouska, rozdělila ves napůl v době největší turistické sezony a prací na poli. „Ve výkopu nikdo dva měsíce nebyl, firma se vymlouvala, že musí dělat na mostě ve Starči. Pak jsme ale zjistili, že ani ve Starči se nedělá. Do toho jsou po okolí další tři významné uzavírky – například v Černíči nebo směrem na Novou Říši,“ vyjmenoval starosta.

Takže Radkovem projede tisíc aut denně, lidi bloudí, nevědí, kde jsou. Z jedné části vsi do druhé je to podle starosty autem sedm kilometrů po objížďkách. Proto místní, než aby to stále objížděli, zastaví na vsi a domů dojdou pěšky. Obec je tak zastavěná auty.

„Naši dva sedláci se musejí k polím dostávat po té dlouhé objížďce. Z výkopu toho mostu jsou vytahané inženýrské sítě včetně vody. Kdyby do toho někdo bouchl, jsme bez vody. Firma zabírá obecní pozemky, budeme chtít finanční náhradu,“ upozorňuje rezolutně Mareček.

Nejlepší by podle jeho názoru bylo, kdyby se jáma hned nechala zasypat, aby se po silnici dalo provizorně jezdit. „A na jaře by to vyhrabali a udělali pořádně a rychle. Krajští silničáři říkají, že bude muset být nové výběrové řízení. To trvá. Navíc teď na podzim budou jen těžko shánět stavební firmu, všude se staví, volné kapacity nejsou,“ dodal rozčarovaný starosta.

Krajský úřad ve svém vyjádření uvedl, že silničáři v těchto dnech přebírají od zhotovitele doklady ke čtyřem zmíněným stavbám mostů, pak dojde do pátku 10. srpna k vyklizení stavenišť. Potom si rozestavěná díla budou přebírat firmy, které vzejdou z nového výběrového řízení. „Předpoklad je, že stavby budou realizované do 31. října tohoto roku tak, aby byly mosty k tomuto datu průjezdné,“ stojí ve vyjádření krajského úřadu.

Ve Starči kvůli rozestavěnému mostku dokonce vypukla hádka mezi místními. Na facebookových stránkách městyse si lidé vyřizují účty s majitelkou pozemku, která od jara po čtyři měsíce dovolila, aby po její parcele hned vedle stavby vedl malý chodník pro pěší. Teď už další souhlas dávat nechce, cesta je zavřená. A tak se místo musí složitě obcházet dlouhou trasou.

Někteří lidé ženě spílají, že je nevychovaná a že pro starší obyvatele je dlouhá zacházka ve vedrech zbytečnou fyzickou zátěží. Jiní se majitelky zastávají a upozorňují, že její vstřícnost trvala dost dlouho, že se na pozemku objevovaly odpadky a někteří cyklisté na stezce ani nesesedali z kola.

Tak či onak, jáma místo mostu přetrvává, leží na trase ze Starče do Mastníka a musí se jezdit po složitých objížďkách.

Firma splnila zadávací podmínky

Čtyři zmíněné rozestavěné mosty na Vysočině mají mít po dokončení dohromady hodnotu 16,3 milionu korun. Když náměstek šéfa krajských silničářů Libor Joukl nedávno komentoval stařečský případ, uvedl, že firma Keviton ve výběrovém řízení uspěla, protože splnila všechny zadávací podmínky.

Společnost Keviton působí v Brně, jak uvádí na svých webových stránkách, byla založena v roce 2013, má devět zaměstnanců a 15 externích pracovníků. V nabídce služeb zmiňuje rekonstrukce bytových jader, stavbu rodinných domů, zateplování fasád či zemní práce včetně menších demolic, pokládky inženýrských sítí a terénních úprav.

V referencích nemá žádný most. Konkrétně při dřívějších dotazech Deníku na dění okolo mostu ve Starči Keviton odkázal na společnost IRBG Bohemia, která měla práce pro Keviton zajišťovat. IRBG Bohemia však na položené dotazy nakonec neodpověděla.