Deset let od doby, kdy byl v Jihlavském tunelu zahájen zkušební provoz, uplynulo právě v pondělí. Jeho otevření výrazně ulehčilo dopravě v Jihlavě i cestu řidičům na dálnici.

Jen za hodinu tunelem na jihovýchodním obchvatu Jihlavy projede oběma směry na tři tisíce osobních a nákladních aut, která směřují zejména na dálnici D1 nebo po mezinárodní silnici E59 na Znojmo a do Rakouska. Výstavba tunelu začala v dubnu roku 2002 a trvala dva roky.

Každoroční revizní uzávěrky tunelu jen potvrzují jeho důležitou roli v dopravní infrastruktuře města. Řidiči to na vlastní kůži pocítili minulý měsíc, kdy byl Jihlavský tunel uzavřen na celých pět dní. „Kilometrové kolony se ve městě tvořily nejen kvůli uzavřenému tunelu, na vině byl také uzavřený Pražský most 
a opravy na D1," uvedl Martin Málek, mluvčí Služeb města Jihlavy (SMJ), které jsou provozovatelem tunelu.

Letos nebyla důvodem uzavření pouze plánovaná prohlídka stavby, ale také stavební práce. „Jednalo se 
o opravy opadaných obkladů a prasklé kanalizace před tunelem," dodal Málek.

Každá údržba vyjde zhruba na 500 tisíc korun. SMJ vždy vyčistí například bezpečnostní signalizaci a značky. V tunelu se také kamerově kontroluje kanalizace, seřizuje se řídicí systém a vizualizace dohledu. Při takovéto údržbě se celý tunel vyčistí, to zahrnuje mimo jiné i mytí stěn či osvětlení.

Od začátku roku 2005 stavbu kompletně provozují SMJ, které mají pod kontrolou kamerový systém a světelnou signalizaci. V roce 2005 převzali z pracoviště Policie České republiky také sledovací panel. Dispečink a dohledové pracoviště jsou umístěné 
v Havlíčkově ulici, kde je provoz v tunelu nepřetržitě sledován. „Kdyby došlo k nějaké závadě, nehodě, nebezpečí, tak se tunel automaticky pomocí světelné signalizace uzavře 
a následně se celá událost hlásí záchranným složkám," dodal Málek.

Za deset let fungování tunelu se tam žádná závažná nehoda nestala. Provoz tunelu 
v roce 2012 přerušila pouze cvičná hromadná nehoda. Jednalo se o cvičení složek integrovaného záchranného systému. Námětem byla nehoda autobusu, dvou osobních a jednoho nákladního vozu převážejícího téměř tři tisíce litrů nafty. Ihned po fiktivní kolizi se na komunikaci v obou směrech vytvořila kolona vozidel. Omezení dopravy a uzavření tunelu trvalo šest hodin.

I přesto tam musela policie několikrát zasahovat, a to kvůli neopatrným lidem. Ti totiž nerespektují dopravní značení 
a zkracují si tunelem cestu domů. Za plného provozu tam procházela například rodina 
s dětmi a kočárkem, několik občanů zase opakovaně tahalo na dvoukoláku kovový odpad do nedaleké sběrny.

Nevyužitý prostor nad Jihlavským tunelem se v roce 2009 přeměnil na park. Lidé v něm najdou oddechové zóny s parkovou zelení, sportoviště pro míčové hry, dětské hřiště a jezírko, které má samočistící schopnost a tudíž je bezúdržbové. Součástí parku je také cyklostezka, která vede napříč parkem mezi ulicemi 
v Horním Kosově, a to Rantířovskou a Přední.

„Vybudování parku nad tunelem stálo necelých osm milionů korun, přičemž město na stavbu získalo téměř sedmimilionovou dotaci," sdělil 
v roce 2009 Radek Vovsík, který byl náměstkem primátora. Magistrát chtěl původně využívat volnou plochu také jako stanoviště pro cirkusy. Od svého záměru odstoupil po nesouhlasu místních obyvatel. Ti se obávali hluku a zápachu. Jihlavský tunel je nejdelším sypaným jednotubusovým tunelem ve střední Evropě. Na délku měří 304 metrů.

Po dobu uzávěrek je objízdná trasa vedena přímo jihlavskými ulicemi.

MARKÉTA JELÍNKOVÁ