Jejich hlavním argumentem je cena za litr paliva E85 zaplatí až o jedenáct korun méně než za Natural 95. Pro všechny řidiče však tato změna vhodná není.
Přestavba automobilu se pohybuje v řádu jednotek tisíců korun, na Třebíčsku tuto službu nabízí několik firem za přibližně sedm tisíc. Není to sice cena z nejnižších, mnoho lidí ale není tak bohatých, aby si mohla kupovat levné věci.
„Mám zprávy, že nějaká firma z kraje nabízí přestavbu za pět tisíc korun. Nic proti těm, kteří této nabídky využijí, pochybuji ale o kvalitě nabízených jednotek, které mají jako oficiální výrobní místo tuzemsko, ve skutečnosti jsou však dováženy z Číny nebo Ukrajiny. My nabízíme neporovnatelně kvalitnější jednotky ze Švýcarska za odpovídající ceny. V zahraničí se používají a panuje s nimi velká spokojenost," řekl Petr Lorenc z Autroelektro CAR-EL.cz.
Bioethanol je sám o sobě bezvodý líh, kterého je v ekologicky šetrné pohonné směsi E85, jak již název napovídá, 85 procent. Zbytek tvoří čistý Narural 95. Někteří řidiči míchají tuto směs do nádrží neupravených vozů, kompatibilita řídící jednotky motoru a paliva E85 je však důležitá.
„Přimíchávání ethanolu k Naturalu bez přestavby nedoporučuji. Nespálený líh se totiž dostane do karburátoru, což může způsobit problémy. U nás jsme se s něčím podobným nesetkali, nicméně případy, kdy se musel čistit celý motor, známé jsou," uvedl Zdeněk Šoukal z Autobaterií Kopečný.
K přestavbě osobních vozidel přistupuje stále více řidičů. „Týdně pracujeme průměrně na jednom až dvou autech, montáž zabere přibližně pět hodin. Majitel odjede s vozem splňujícím normu EURO 4, množství emisí oxidu uhličitého se sníží až o 70 procent," uvedl Šoukal. Takový zájem o přestavby pohonných jednotek, jaký autoservisy předpokládaly, se však nedostavil. „Úplně tomu nerozumím, proč to lidi více nezaujalo. Na jednu stranu by všichni chtěli jezdit zadarmo, ale něco investovat pro to, abych do budoucna ušetřil na levnějším palivu, k tomu se odhodlá málokdo. Přitom ceny přestaveb jsou u nás poloviční než v sousedním Německu," řekl Lorenc.
Není pro každého
Pro všechny řidiče však přestavba vozu na palivo E85 vhodná není. „Doplnění přídavné jednotky se provádí na benzínových motorech. Tato jednotka, která zajistí takzvaný stechiometrický poměr pohonné směsi, se napojí ke vstřikovacím ventilům a k napájení. Přestavbu bych ale nedoporučoval lidem, kteří během roku najezdí méně než čtyři tisíce kilometrů. Návratnost investice vložené do přestavby by v tomto případě byla zdlouhavá," poznamenal Lorenc.
Čerpacích stanic, které nabízejí E85, je na Třebíčsku poskrovnu. Obavy o nedostupnosti paliva však odborníci tlumí. „V případě, že palivo dojde a čerpací stanice s ethanolem není v dosahu, je možné po jediném přepnutí tlačítka bez obav natankovat Natural. Já osobně jsem takto musel přepínat jednou v Itálii, jinak jezdím už několik měsíců na ethanol," prozradil Šoukal.
Na čerpací stanici v Třebíči v ulici Velkomeziříčská zvýšený zájem o palivo pozorují. „Zájem mezi řidiči o ethanol se mírně zvyšuje. Řada z nich už má své vozy přestavěny," řekla Martina Večeřová z obsluhy pumpy. Další čerpací stanice nabízející E85 najdete na Třebíčsku v Jaroměřicích nad Rokytnou, Kojeticích na Moravě a Rudíkově.
Důležitá je i spotřeba lihového paliva. Ta je pro řidiče při sčítání nákladů a rozhodování, zda tento typ pohonu zvolit, směrodatná. „Mám zkušenosti od místního taxikáře, kterému jsme auto přestavovali. Při jízdě ve městě se spotřeba E85 pohybuje kolem 8,3 l/100 km. Mimo město je to dokonce méně než sedm litrů," uvedl Lorenc.
KAMIL ČERNÝ