„Za pětadvacet let od revoluce zde žádná zásadní reforma veřejné dopravy neproběhla. Vazby, časové polohy jízdních řádů, tarif jsou realizovány přesně podle zákonných předpisů. Nicméně vlaky a autobusy na sebe navazují víceméně dílčím způsobem. Něco upraveno bylo, ale není v tom žádný systém. Nejsou žádné uzlové body, odkud by autobusy a vlaky vyjížděly v přesnou minutu," popsal současný stav odborník a vedoucí odboru dopravy třebíčské radnice Aleš Kratina.

Nový tarifní systém má být navržen tak, aby do něj mohla být zahrnuta regionální drážní osobní doprava, regionální autobusová doprava, dálková drážní osobní doprava i provozy městské hromadné dopravy.

„Z důvodu snadnějšího a přesnějšího zajištění klíčování tržeb je navrhován systém založený na bezkontaktních čipových kartách, doplňkově na papírových jízdenkách s kódy," doplnil Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy.

Do čtyř let

Právě nutnost kupovat si dnes pokaždé novou jízdenku při změně dopravce dělá podle odborníků veřejnou dopravu pro cestující neatraktivní. „Ve výsledku budou změny v dopravním systému pro cestující znamenat větší možnost výběru přepravce bez znevýhodnění, pohodlnější přestupování v rámci zón, možnost nákupu jízdenek přes internet a v mnoha případech i úsporu," vyjmenoval náměstek hejtmana Kraje Vysočina Vladimír Novotný (ČSSD).

O potřebě integrovaného dopravního systému se na Vysočině mluví již řadu let. Tento nový by měl začít fungovat nejpozději v roce 2019. Do té doby musí mít kraj vysoutěženou linkovou dopravu.

Jak se konkrétní změny dotknou přímo Třebíčska, zatím není veřejné. Některé přínosy však prozradil Aleš Kratina, který měl možnost do koncepce nahlédnout. „Mělo by se zlepšit spojení Třebíč Brno. V konceptu jsou navrženy čtyři páry nových spěšných vlaků, které by měly jezdit již od čtvrté hodiny ranní. A jízdní doba Třebíč Brno by se měla přiblížit šedesáti minutám. To samozřejmě v návaznosti na revitalizaci trati, která se chystá na příští rok," nastínil některá zlepšení vedoucí třebíčského odboru dopravy.

Nové vlaky by měly přibýt také na trati 241 mezi Znojmem, Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. To by měla být alternativa pro cestování na Prahu.

Zásadnější význam by měl získat také třebíčský dopravní přestupní terminál. „Za tím účelem se budoval. V konceptu, který jsem měl možnost vidět, je navržena většina linek, kde je návaznost na vlakové spoje právě na přestupním terminálu v Třebíči. Z toho koncept dost vychází. Hlavně ve směru jihovýchod a jihozápad to znamená Hrotovicko, Rouchovany, Moravskobudějovicko, Jemnicko a podobně. Předpokládám, že se posuneme k modelu, že k přestupnímu terminálu bude zajíždět většina spojů. Autobusové nádraží bude rovněž obsluhovat většina spojů, ale spíše jako zastávku," dodal Kratina.