Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízdenky i lejstra. Na nádražích budou úřady

Praha, Vysočina - U pokladny si koupíte jízdenku do vlaku, o kus dál pořídíte čerstvé pečivo, pak vyběhnete do prvního patra a tam si třeba podáte daňové přiznání nebo zaplatíte poplatek za psa.

9.6.2016
SDÍLEJ:

České drahy versus SŽDC. Infografika.Foto: Deník/David Valenta

I takhle by to za pár let mělo vypadat na velké části vlakových nádraží v České republice.

Na konci července bude dokončen největší realitní přesun posledních let – převedení 1500 nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). A nový majitel chce na nádražích zavést nové pořádky. Jak už Deník informoval, cílem generálního ředitele SŽDC Pavla Surého je postupně vystrnadit z nádraží herny a zastavárny a naopak nalákat běžné obchodníky. Úplnou novinkou je pak plán, aby se na nádraží přestěhovaly některé úřady. „Už nás oslovili někteří hejtmani a další politici," potvrdil Deníku Pavel Surý.

„Uvažujeme o tom, že by tam sídlily státní, krajské nebo obecní úřady, které v soukromých budovách platí velké nájmy a tady by je to vyšlo levněji," říká Surý.

První jednání už proběhla s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). „Jednání se SŽDC jsme v této věci již zahájili a určitě budeme hledat možnosti úspor zejména u těch státních institucí, které v současnosti platí komerční nájem," potvrdila ve středu Deníku ředitelka ÚZSVM Kateřina Arajmu. Instituce, kterou řídí, teď různé levnější prostory pro státní úřady cíleně hledá. „Je to jednou z priorit našeho úřadu," zdůrazňuje Arajmu s tím, že proti loňsku se zatím podařilo ušetřit skoro 78 milionů korun ze státní kasy. A nové nádražní kanceláře by úsporu mohly ještě dál znásobit.

Obří převod budov na SŽDC má ryze praktické důvody. Jednak po kolejích dnes jezdí i soukromníci a ti chtějí rovný přístup do čekáren či pokladen. Ještě důležitější je ale fakt, že SŽDC lépe dosáhne na evropské peníze a může zrychlit opravy. Zatímco ČD mohly podle pravidel EU žádat o maximálně 40 procent dotace, SŽDC může nárokovat až 85 procent dotace na opravy budov. Už pro letošek chce nový majitel utratit půl miliardy na nejnutnější opravy, v dalších dvou třech letech další tři miliardy. Jako první na řadu přijde 60 nejvytíženějších nádraží, která odbaví 75 procent cestujících.

Na nádražích se mimo jiné změní loga – z modrých tabulí zmizí bílý znak ČD. Nový bude i orientační systém. Hlášení se naopak nezmění a většina pokladních zůstane ve stejnokroji ČD.

Nástupiště prokoukla, ale na dalším komfortu se má dál pracovat

HAVLÍČKŮV BROD

Vlakové nádraží v Havlíčkově Brodě.

Modernizace vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě, které má od loňského roku opravena dvě z pěti nástupišť, bude pokračovat v roce 2017. Oprava druhého a třetího nástupiště, kterou kompletně zaplatila SŽDC, stála 139 milionů korun. V jejím průběhu došlo k rekonstrukci ploch obou nástupišť a přilehlého kolejového spodku i svršku. Zprovozněny byly výtahy, nové informační tabule, instalován byl i nový mobiliář a systém osvětlení. Dodavatel také kompletně opravil podchodovou trasu k nástupištím. Letos SŽDC připraví kompletní projektovou dokumentaci pro rekonstrukci zbývajících nástupišť. Nádraží v Havlíčkově Brodě patří mezi nejvýznamnější stanice koridoru Brno – Kolín – Praha a v budoucnosti by tato trať měla být kompletně řízena z centrálního dispečerského pracoviště v Praze. I z tohoto důvodu jsou další opravy nezbytné. Od roku 2007 mohou cestující v Havlíčkově Brodě využívat i sousední autobusový terminál. Jeho výstavba přišla na zhruba 90 milionů korun. Terminál nahradil staré autobusové nádraží, které původně stálo v lokalitě dnešního veřejného parkoviště u průmyslové školy.

PELHŘIMOV

Vlakové nádraží v Pelhřimově.

Železniční stanice Pelhřimov se nachází 1,5 kilometru jižně od centra na Nádražní ulici v průmyslové části města, autobusové nádraží leží zhruba půl kilometru směrem blíž k centru. Trať mezi Horní Cerekví a Táborem, díky níž se vstupní bránou do Pelhřimova stalo místní vlakové nádraží, byla zprovozněna roku 1888. Původní budova nádraží sloužila do poloviny 80. let, v roce 1985 byla navzdory četným protestům zbourána. Nádražní budova byla v minulém desetiletí opravena. Loni přibyl do čekárny i regál s knihami.

ŽĎÁR NAD SÁZAVOU

Vlakové nádraží ve Žďáru nad Sázavou.

Vlakové nádraží ve Žďáře prošlo rozsáhlou rekonstrukcí. Budova získala nové zateplení, okna a dveře, byla opravena fasáda i střecha. Nové prostory se cestujícím otevřely před pěti lety. Nejnovějším přírůstkem je nyní regál s knihami. Od března je možné zkrátit si čekání i hrou na klavír. Ten sem byl umístěn v rámci akce Piana na ulici. Opravou prošlo v minulých letech také přilehlé autobusové nádraží.

TŘEBÍČ

Vlakové nádraží v Třebíči.

Třebíčské vlakové nádraží prošlo zásadní proměnou loni, kdy vedle něho vznikl dopravní autobusový terminál. Stavba za 140 milionů korun propojila ve městě autobusovou a železniční dopravu. Cestujícím slouží od loňského června. Na místě vzniklo 113 parkovacích míst, devět autobusových stanovišť, stojany pro kola i nové nástupiště pro cestující vlakem. K dalšímu vylepšení komfortu pro cestující má dojít v letošním roce.

JIHLAVA

Městské vlakové nádraží v Jihlavě.

Městské vlakové nádraží v Jihlavě potřebuje opravu. Nádražní budova je z října roku 1887, tehdy zde fungovala ještě pošta, služební byty pro zaměstnance a jídelna. Město Jihlava a České dráhy chtějí tuto část města postupně zmodernizovat a udělat zde dopravní terminál pro všechny druhy veřejné dopravy. V první etapě bylo vybudováno parkoviště a upravena silnice od nádraží na křižovatku ulic Fritzova a třída Legionářů.

Autor: Jan Klička, Redakce

9.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mistry se o víkendu stali softballisté Havlíčkova Brodu (na snímku), kterým se podařilo navázat na loňskou sezonu a získali druhý titul v řadě.

Softballisté Havlíčkova Brodu obhájili extraligový titul

Poslanec Martin Lank

Martin Lank: Největší klad programu Realistů je jeho reálná splnitelnost

Předseda strany nemůže zůstat za bukem, říká Jan Veleba

Vysočina - Jediný předseda celostátní strany z Vysočiny Jan Veleba jde i do těchto voleb. Je lídrem Strany práv občanů (SPO) pro Vysočinu.

Motocyklista skončil na zemi

Chotěboř - V úterý 17. října odpoledne kolem šestnácté hodiny došlo k dopravní nehodě v Chotěboři.

Nejtepleji bylo v září v Dukovanech, nejvíc pršelo ve Velké Bíteši

Třebíčsko, Vysočina - Září bylo oproti průměru neznatelně chladnější. Průměrná měsíční teplota na Vysočině byla 11,4 °C, což představuje odchylku -1 °C od dlouhodobého normálu za období 1981 - 2010.

OBRAZEM: Dušičky. Svátek mají i květináři

Havlíčkův Brod - Dušičky, svátek zesnulých, který každoročně připadá na 2. listopad, je pro mnohé květináře na Havlíčkobrodsku jedním ze svátků, kdy jejich obchody navštíví během roku nejvíce lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení