Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolejnice po tramvajích skrývala mlékárna

Jihlava – Demolice jídelny v areálu jihlavského výrobce mléčných výrobků přinesla nečekaný objev.

5.7.2016
SDÍLEJ:

Staré kolejnice z jídelny mlékárny si koupilo krajské město.Foto: Magistrát města Jihlavy

Budova skrývala kolejnice někdejší jihlavské tramvajové dráhy. Zachránit je před sešrotováním se podařilo díky všímavosti pracovníků firmy.

„Jedna hrana byla více zaoblená a velikost neodpovídala běžným ocelovým profilům," postřehl odlišnosti na železné konstrukci Pavel Ženčák, technický náměstek společnosti Moravia Lacto. O svůj poznatek se podělil s odborníky z Muzea Vysočiny, přizvaní pak byli také zástupci magistrátu a Občanského sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů. Při bližší prohlídce konstatovali, že se skutečně jedná o historické kolejnice, které v minulosti sloužily pro provoz tramvajové dopravy.

Z budovy jídelny bylo nakonec vyjmuto celkem sedm kolejnic o délce šest až sedm metrů. Město Jihlava o nalezené kolejnice projevilo zájem; firma je prodala jen za cenu kovového odpadu.

„Kolejnice jsme převezli do skladu, jsou nepoškozené, pouze povrchově částečně zkorodované. Teď zajišťujeme očištění a nátěry, aby degradace materiálu nepostupovala. Potom je uskladníme a bude se hledat jejich další využití," řekl Ondřej Stránský z magistrátního odboru správy realit.

Jihlava před několika lety nechala opravit historický most U Jánů, kde je v dlažbě umístěno několik metrů kolejnic jako připomínka toho, že byl právě pro účely tramvajové dopravy vybudován. Město také vlastní více než stoletý vůz městské dopravy, který čeká na svoji renovaci, ta ale aktuálně není na pořadu dne. „Myšlenku tramvaj renovovat, nebo zakonzervovat a vytvořit její repliku, jsme neopustili.

Renovovaná tramvaj nebo její replika jednou může stát na těchto nalezených kolejích na důstojném místě ve městě," naznačil možné budoucí využití kolejí primátor města Rudolf Chloupek (ČSSD).

Tramvaje v Jihlavě jezdily od 26. srpna 1909, spojovaly centrum města s nynějším hlavním vlakovým nádražím, 12. listopadu 1948 vyjely naposledy a v prosinci téhož roku je nahradily trolejbusy.

Autor: Redakce

5.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Lukáš Endál

Přišel, viděl, spasil Slavii. Brodský útočník Endál zazářil v první lize

Potravinová banka. Ilustrační foto.

Potravinová banka potřebuje nutně dobrovolníky

Cizinec dostal s vozidlem smyk a havaroval

Chotěboř - K dopravní nehodě došlo ve středu 18. října časně ráno před půl pátou na Chotěbořsku. Osmadvacetiletý řidič - jednalo se o cizího státního příslušníka – projížděl s osobním vozidlem Chevrolet po silnici II/345 mezi obcemi Nová Ves u Chotěboře a Chotěboří.

Softballisté Havlíčkova Brodu obhájili extraligový titul

Havlíčkův Brod – Softballisté Havlíčkova Brodu dokázali po roce opět zvítězit v naší nejvyšší soutěži a obhájit tak loňský premiérový titul.

Martin Lank: Největší klad programu Realistů je jeho reálná splnitelnost

Jihlava - Jedním z největších překvapení voleb před čtyřmi lety na Vysočině byl poslanecký mandát pro Martina Lanka. Ten kandidoval za hnutí Úsvit a získal více hlasů než poslankyně za ODS. Do voleb jde Martin Lank i letos, a to na kandidátce Realistů

Předseda strany nemůže zůstat za bukem, říká Jan Veleba

Vysočina - Jediný předseda celostátní strany z Vysočiny Jan Veleba jde i do těchto voleb. Je lídrem Strany práv občanů (SPO) pro Vysočinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení