Možná i díky němu se o problém začal zajímat také stát a nově nabízí lidem pomoc i prostřednictvím živnostenských úřadů.

Jde o systém „spotřebitelského ombudmsmana" (ombudsman je instituce sledující dodržování lidských práv – pozn. red.). Nový nástroj pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám spotřebiteli umožní efektivní a bezplatnou ochranu práv porušených nepoctivými obchodníky v průběhu předváděcích akcí.

Prakticky vše funguje tak, že spotřebitel, který podlehl fintám prodejců, může přijít na živnostenský úřad. Například pracovní doba toho pelhřimovského je v běžné úřední hodiny včetně „delších dnů" v pondělí a ve středu.

„My se spotřebitelem vyplníme jednoduchý formulář o tom, kde, kdy a co koupil nebo si objednal, který spolu s předloženými dokumenty přesměrujeme na některou z neziskových organizací, které se zabývají ochranou spotřebitele," vysvětluje vedoucí pelhřimovského živnostenského úřadu Danuše Zíková s tím, že úřad pro tento účel nijak nenavyšuje počet zaměstnanců. Veškeré konzultace jsou zdarma.

Nezisková organizace jako třeba sdružení Test nebo Sdružení na ochranu spotřebitelů, kterou si dotyčný může sám vybrat mj. dle seznamu na webu ministerstva průmyslu, ho pak bude dále zastupovat.

Spotřebitel může využít publikované vzory nejen na Odstoupení od kupní smlouvy, ale také Oznámení o odstoupení od kupní smlouvy a Návrh na vydání platebního rozkazu soudu.

„Často se stává, že když lidé na předváděcí akci řeknou, že na koupi výrobku nemají peníze, tak s nimi firma uzavře spotřebitelský úvěr. Ale od toho je pak také třeba odstoupit, pokud si dotyčný nákup rozmyslí," vysvětluje Danuše Zíková.

Dodává, že na Pelhřimovsku není žádný podnikatel, který by předváděcí akce pořádal, ale jsou tu případy, kdy lidé firmám odjinud „naletí".

Firmy na akce lákají zejména starší lidi, kterým například oznámí, že vyhráli peníze – až pak se ale zjistí, že výhra se „odpočítává" z ceny zboží. Po koupi se zhoršuje možnost zboží vrátit, protože u firmy například nejde dohledat sídlo nebo nepřepírá dopis o odstoupení od smlouvy. Vedoucí pelhřimovského živnostenského úřadu zdůrazňuje, že právě v takovém případě je nutné jednat rychle a znát všechny možnosti.

„Ovšem nejlepší radou, jak se do problémů vůbec nedostat a vzniklé problémy nemuset řešit, je předváděcích akcí se nezúčastňovat a nakupovat zboží v provozovnách, kterých je v našem městě dostatek," dodává Zíková.