„Ani u jedné z křižovatek odborný posudek nedoporučuje jejich přestavbu do podoby malého kruhového objezdu. A to hlavně kvůli vysokému počtu nákladních automobilů, které jimi projíždějí," řekl místostarosta Žďáru Josef Klement.

Silnice v Jihlavské ulici vede průmyslovou částí města, kde sídlí velké podniky, křižovatka je blízko autobusového nádraží, odkud se právě z Chelčického ulice vozy na Jihlavskou napojují. Je i hlavním spojením s Jihlavou a přivaděčem od dálnice D1.

„Provoz v Jihlavské ulici tedy výrazně zatěžuje těžká nákladní i osobní doprava, a to je pro stavbu malého objezdu zásadní překážkou," uvádí v posudku jeho autor Michal Jonáš.

Všechna auta na Jihlavské ulici mají teď při projíždění křižovatky přednost, čekají jen ta, co se napojují z Chelčického. „Při vjezdu na okružní minikřižovatku ale musí kamion dát přednost všem ostatním vozidlům, takže nákladní auta by tam musela čekat u každého vjezdu, až se objezd uvolní," vysvětlil Jonáš.

Radní tak budou vybírat mezi rozměrnou okružní křižovatkou a rozšířením té stávající o odbočovací pruhy. „Zatím nelze říci, pro jakou variantu se rozhodneme. Nyní se přikláníme spíše k přestavbě stávající křižovatky," řekl Josef Klement. To by obnášelo rozšířit současnou křižovatku o nové odbočovací pruhy a středový ostrůvek u přechodu pro chodce. „Bylo by to také rychlejší řešení," doplnil starosta Zdeněk Navrátil s tím, že o konkrétním způsobu řešení křižovatky se rozhodne do příštího roku.

„O plánovaných úpravách již nyní jednáme s Krajem Vysočina. Ten je vlastníkem silnice, která Jihlavskou ulicí vede. Chtěli bychom dosáhnout toho, aby kraj s investicí do křižovatky počítal už v rozpočtu na rok 2016, ať už na realizaci stavby, nebo na projektovou dokumentaci, pokud se rozhodne pro větší přestavbu křižovatky," sdělil Zdeněk Navrátil.

Malý kruhový objezd se podle odborníků nehodí ani na rušnou křižovatku silnice první třídy v Brodské ulici s ulicí Revoluční ve čtvrti Stalingrad. Řidiči tam při vjezdu na hlavní silnici dlouho čekají, po změně volají už několik let.

„O postupu úprav na křižovatce Brodské a Revoluční ulice se také teprve rozhodne," sdělila Irena Škodová, vedoucí odboru rozvoje a územního plánování městského úřadu. Pro radnici je křižovatka dlouhodobým tématem. Každé ze zatím navržených řešení má nějaké proti.

Světelná křižovatka či klasický kruhový objezd jsou náročné na místo. „Byl by to problém kvůli parkovacím místům," řekla Irena Škodová. Míst na parkování je v sídlišti Stalingrad málo, a ta, co by zabralo rozšíření křižovatky, by nebylo kde nahradit.

Předpoklady pro stavbu mini objezdu zase křižovatka Brodské s Revoluční ulicí nesplňuje, podobně jako Jihlavská Chelčického, hlavně kvůli velmi hustému provozu s velkým podílem těžké dopravy.