Od sobotního rána instalují svodidla, celkem téměř patnáct kilometrů. Pracuje se za provozu, auta mířící na Brno mají k dispozici jeden jízdní pruh. Osobních aut jezdí poměrně málo, to ale nic neřeší. „Nejhorší jsou kamiony a ty jezdí pořád,“ hodnotí situaci Nikola Vretas z firmy Kaska. Je jedním ze čtyř dělníků, kteří dvanáct metrů dlouhé panely umísťují, v sobotu dopoledne jsou u Řehořova na pomezí Jihlavska a Žďárska.
Práce sama o sobě vyžaduje vzhledem k plnému provozu pevné nervy a kus odvahy, vše dělníkům ještě umí „osladit“ neohleduplní řidiči. „Někdy je to dost nebezpečné,“ potvrzuje Vretas a hned se mu vybaví konkrétní situace: „Minulý rok se jeden řidič kamionu naštval, že je tu kolona a všechny kužely, které nás chrání, posrážel.“
Kdyby se dělníci neposouvali spolu s rostoucím hadem svodidel, dalo by se říct, že se z místa nehnou. Svačinu jim vozí technik Jakub Vebr. „My se nikam nedostaneme. Kdybychom odešli, lidé uvidí, že se tu nedělá a budou říkat, že je to zavřené zbytečně,“ uvědomuje si Nikola Vretas. Hovoříme spolu v krátké pauze způsobené tím, že tahač, ze kterého už chlapi složili všechna svodidla odjel a na další zatím čekají. Netrvá ani pět minut a už je tady. Je potřeba opět pracovat.
Jak dlouho? Dokud bude vidět. „Začínali jsme o půl sedmé, budeme končit také v půl sedmé. Zítra to samé. A možná ještě i v pondělí,“ sděluje své plány na víkend sympatický dělník, který shodou okolností pochází z Vysočiny, z Pelhřimovska.
Začíná zrovna pršet, dva z dělníků si pod reflexní vestu vezmou ještě bundu, ale pracují dál. Podle nich je nejdůležitější, že nefouká a svodidla se jim při instalaci netočí. Také vidí jako plus, že jim tahač s naloženými betony slouží jako štít před projíždějícími vozy. „Druhá parta jde ve směru na Brno a ti jsou na tom hůře, auta jezdí blíže kolem nich a ještě k nim stojí zády,“ říká Vretas.
Dělníky kolem půl jedenácté přijíždí morálně podpořit i jednatel firmy Václav Kaska. „Kapitán musí být na lodi,“ usměje se otec tří dětí. I on má tedy pracovní víkend, ale podle něj je správné zapojit se také. „Máme tady padesát, šedesát lidí v akci,“ odhaduje.
Modernizace dálnice musí skončit do letošních parlamentních voleb a tak není času nazbyt. Hned v prvním týdnu tak půjdou k zemi dva mosty a také se již v pondělí začne rozbíjet starý povrch ve směru na Prahu. Dálnice tam pak bude nejen nová, rovná, ale i o něco širší. „Od pondělí bude provoz organizován v režimu 2+2/0 ve směru na Brno,“ doplňuje Edita Novotná ze stavební skupiny Strabag.