Poslední případ srážky vlaku a automobilu na nechráněném přejezdu se stal přímo v Třebíči před pár dny na Velikonoční pondělí na železničním přejezdu v ulici Svatopluka Čecha, který je zabezpečen pouze světelnou výstražnou signalizací. „Při nehodě byl zraněn řidič osobního automobilu a celkově byla odhadnuta škoda na 130 tisíc korun," informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Přestože ve statistikách, které má Drážní inspekce k dispozici jen od roku 2008, žádná další nehoda nefiguruje, pamětníci si další vybavují. „Během posledních deseti let je to již druhá srážka, a naskýtá se otázka, zda na tento přejezd nevrátit zase závory, které tu byly dříve," připomíná Rostislav Novák z Třebíče.

Získat však na přejezd závory není jednoduché. Jde totiž o drahou záležitost. „Ani závory nezajistí, že tam někdo nevjede. S ohledem na drážní předpisy, které se mění, závory nejsou nutné na tratích, kde nedosahuje doprava určité intenzity. Státní investor by si nezdůvodnil, proč by tam závory dával. Osobně vím, že například Náměšť nad Oslavou se pokoušela o totéž u přejezdu v ulici Boženy Němcové, kde je analogická situace, a skončilo to neúspěchem," vysvětlil odborník na železniční dopravu a vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Že by se na místo přejezdu vrátily závory, vyloučil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. „Z železničního hlediska neexistuje nebezpečný přejezd. Přejezd je zabezpečený a odpovídá platným normám a zákonům. Ani sebelepší zabezpečení není nic platné, pokud chodci a řidiči nedodržují platné zákony a pravidla," řekl Illiaš.

Po závorách na přejezdu touží v Okříškách. Ani tam se jim však již několik let nedaří. Přejezd se závorami chtějí Jihlavské ulici, aby přes něj mohli vést chodník. Ten může přes přejezd vést jedině, pokud je opatřený závorami. „Chodník přesto postavíme, ale nebude zatím kompletní. Uděláme ho pět metrů před závory, pak kus nebude a poté budeme opět pokračovat," popsal starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Přesto by se mohlo v Okříškách blýskat na lepší časy. „Mezitím Správa železniční dopravní cesty zařadí přejezd mezi akce, které letos vyprojektuje, s tím, že by se mohl příští rok zrealizovat. Poté bychom chodník doplnili po celém úseku," dodal Ryšavý.

Závory by si zasloužily také některé další přejezdy na Třebíčsku. Hned dvě dopravní nehody se staly v loňském roce na přejezdu mezi Březníkem a Náměští nad Oslavou.

„Železniční přejezd je tam zabezpečen pouze výstražnými kříži. K prvnímu střetu vlaku s osobním vozem došlo 16. února a k druhému 17. prosince. Obě nehody se naštěstí obešly bez zranění," informoval Martin Drápal.

Lidský život si naopak v posledních letech vyžádal železniční přejezd v Horním Újezdu. Tamní přejezd je zabezpečený světelnou signalizací bez závor. Ke srážce osobního vlaku s nákladním vozem tam došlo 5. března 2010. „Při nehodě byl lehce zraněn strojvedou- cí vlaku a těžce řidič nákladního automobilu. Řidič automobilu na následky zranění zemřel. Následkem nehody došlo k vykolejení vlaku," popsal Drápal.

Ani tam však SŽDC závory neplánuje. „Stavební opatření musí jít ruku v ruce společně s prevencí a přiměřenou represí, která pomůže napravit leckdy bezohledné a protiprávní chování těch, kdo nerespektují platná pravidla a zákony," dodal Illiaš.