Kvůli dohadům však trpí lidé, kteří úzkokolejku používali. Rekreačně i prakticky. „Když jsem se dozvěděla, že úzkokolejka skončila, brečela jsem. Ani jsem neměla možnost se s ní rozloučit, protože jsem zrovna byla na dovolené. Úzkokolejka pro mě znamená celý život. Můj děda byl strojvedoucí, takže jsem vláček jako malá také řídila. Pro mě nikdy neumře, budu doufat, že se po ní zase projedu,“ prozradila své pocity Lada Mácová, která vlakem jezdívala.

Hlavním kamenem úrazu jsou peníze. „Kraj Vysočina neplatí prokazatelnou ztrátu ani poplatek za použití dopravní cesty. Kdyby platil stejně jako Jihočeský kraj, tak bychom se k takové situaci ani nedostali. Jihočeský kraj nám platí sto třicet osm korun za vlakový kilometr. Naopak Kraj Vysočina platí s bídou kolem osmdesáti korun. Rozdíl je zjevný,“ řekl Deníku předseda správní rady Jindřichohradecké místní dráhy Boris Čajánek.

Podle jeho slov mohly dráhy v minulosti udělat jinak jedinou věc. „Moji předchůdci měli v minulosti lépe uzavřít smlouvu s krajem. Kdyby si ji přečetli pozorněji, tak by ji nepodepsali. Nedávám jim to však za zlé. Na naší straně bych ale chybu nehledal,“ dodal Čajánek.

Cestující na Vysočině se projedou ponorkou.
Cestující do Kamenice přiveze ponorka, vyrazí po úzkokolejce

Kraj si stojí za tím, že je smlouva v pořádku. Tu má s dopravcem podepsanou od roku 2009. „Ve smlouvě je všechno v pořádku. Protistrana její dodatky vždycky podepisovala dobrovolně. Je to vůle obou stran. Nikdo nikdy nikomu při jejím podepisování u hlavy pistoli nedržel,“ sdělil předseda krajského výboru Martin Hyský. K nápravě podle něj cesta vede. „Dopravce by měl splnit požadavky, které mu klade drážní úřad. Pak opět může doprava legálně fungovat. Ale těžko říct, jak dlouho bude trvat,“ uvedl s tím, že dočasně místo vlaku funguje přeprava autobusy.

Obě strany mezi sebou v současnosti jednají prostřednictvím právníků. „Zástupcům drah jsme poslali dodatky k posouzení. Dostali jsme od nich upravený protinávrh, o kterém se na kraji nyní bavíme,“ vysvětlil Hyský. Osobní schůzku bude mít kraj s obcemi. „Termín se nám podařilo domluvit v pondělí sedmnáctého října,“ předeslal předseda krajského výboru a doplnil, že úzkokolejka je významná pro cestovní ruch a bylo by dobré ji zachovat.