Roli ve viditelnosti hrají různé barvy oblečení a také reflexní prvky. Spousta lidí tyto záležitosti však podceňuje, proto i policie na Vysočině společně s BESIPem spustila akci nazvanou Nebojte se zviditelnit.

„Celorepubliková preventivní kampaň Nebojte se zviditelnit odstartovala i na Vysočině. Policisté Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina se do této kampaně zapojili a ve spolupráci s BESIPem vytipovali místa, na kterých budou tuto akci realizovat," uvedl policejní koordinátor prevence na Vysočině Tomáš Procházka.

Poprvé mohli lidé z Vysočiny potkat policejní hlídky a zástupce BESIPu v jihlavské Humpolecké ulici u podniků Motorpal a Bosch. „Zde ve čtvrtečních ranních hodinách rozdávali pracovníkům těchto firem reflexní pásky a další doplňky z reflexního materiálu. Tato preventivní aktivita byla ze strany obdarovaných zaměstnanců hodnocena jako velmi užitečná a pozitivní," podotkl Procházka. Dodal, že tato akce nebyla ojedinělá a bude se na různých místech opakovat.

Dvě stě, či osmnáct? To je zásadní rozdíl

Důvodem, proč k takovýmto aktivitám policie a BESIP přistupují, je podle Procházky zcela zřejmá. „Policisté v Kraji Vysočina se v nastávajícím podzimním období setkávají stále více s chodci a cyklisty, kteří se pohybují v silničním provozu za snížené viditelnosti nedostatečně osvětleni a vybaveni prvky z reflexního materiálu," poznamenal.

Jak vyplývá z ověřených poznatků, chodec nebo cyklista, který má na sobě tmavý oděv, není za pozdního podzimního či zimního večera anebo v noci na neosvětlené silnici pořádně vidět. „Pokud je člověk oblečen do tmavého oblečení, pak jej řidič přijíždějícího vozidla uvidí na vzdálenost osmnácti metrů. V bílém oblečení je viditelný již na vzdálenost pětapadesát metrů. Pokud si chodec nebo cyklista na sebe obleče oděv s reflexními prvky, pak jej řidič uvidí před svým vozidlem již na vzdálenost dvě stě metrů. Zde již má řidič dostatek času na chodce nebo cyklistu reagovat," poukázal Procházka.

Statistiky také zaznamenávají to, že v zahraničí, kde reflexní prvky chodci na neosvětlených silnicích již běžně používají, klesá riziko tragické nehody, a to až pětinásobně.

Reflexní prvky musí chodci povinně nosit například na Slovensku, ale také ve Španělsku nebo v Estonsku. „Podle zkušeností ze Slovenska po zavedení povinnosti nosit reflexní prvky postupně klesal počet usmrcených chodců zhruba na pětinu. Česká republika zaujímá mezi státy Evropské unie stále jedno z nejhorších umístění," uvedl Procházka.

Nyní je ve schvalovacím procesu návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích. Je pravděpodobné, že na základě této novely nastane pro chodce povinnost používat alespoň jeden reflexní prvek na oděvu, pokud jdou za snížené viditelnosti po vozovce bez veřejného osvětlení. „Podle návrhu bude chodec povinen mít na sobě reflexní prvky umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích," přiblížil Procházka očekávanou změnu.

Být lépe vidět

Tři tipy pro bezpečnost při chůzi nebo jízdě na kole za snížené viditelnosti na neosvětlené komunikaci:
1. Používat reflexní a fluorescenční materiály a kombinovat je, aby byly dobře viditelné za světla i za tmy.
2. Reflexní předměty umisťovat nejlépe na konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu, cyklisté si mohou připevnit reflexní prvky také na přilbu nebo na samotné kolo.
3. Dětem pořídit oblečení, školní brašny a doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky.

Infografika.