VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 100 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních fréz horizontkář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 145 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: strojní vzdělání, dobrá znalost čtení výkresové dokumentace, měření, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Chotěbořské strojírny, a.s., Herrmannova, č.p. 520, 583 01 Chotěboř. Informace: Jarmila Rychlá, +420 569 551 381.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 14 900 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: místo výkonu práce: okres H.Brod, 1. kontakt telefonicky nebo e-mailem!. Pracoviště: Sarki-stav, s.r.o., Na Ostrově, č.p. 27, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Aram Sarkisjan, +420 775 585 870.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 120 Kč

Prodavači stavebnin a příbuzného materiálu prodejce stavebnin. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: zkušenosti ve stavebním oboru výhodou, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Josef vala - stavebniny, 583 01 Chotěboř. Informace: Josef Vala, +420 608 812 746.

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 25 000 Kč

Strojírenští technici projektanti, konstruktéři CAD konstruktér. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - vzdělání strojního zaměření, znalost 3D konstrukčních programů (výhodou SolidWorks), výhodou znalost AJ/NJ, - konstrukce kontrolních přípravků (kontrola plastu, plechu, trubek), tvorba konstrukční a výrobní dokumentace, spolupráce s oddělením výroby, komunikace se zákazníky, práce v SW SolidWorks, spolupráce při realizaci zakázek s dalšími odděleními, - prac. poměr na 1 rok s možností prodloužení, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Petr novák - modelárna novák, Chrudimská, č.p. 165, 582 63 Ždírec nad Doubravou. Informace: Petr Novák, +420 608 956 597.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chorvatská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
12

Krásné ženy z Argentiny, Nigérie a Evropy. Vyberte nejhezčí fanynku skupiny D

Lípa svobody na kamenickém náměstí postoupila mezi dvanáctku finalistek letošní celostátní ankety Strom roku.
22

Hlasování začalo. Kamenická lípa bojuje o titul Strom roku 2018

OBRAZEM: Bernard Fest v pátek nabídl koncert Tomáše Kluse

Humpolec – V pátek 22. června naplno odstartoval Bernard Fest, největší a nejstarší letní hudební festival na Pelhřimovsku. Fanoušci se dočkali například koncertu Tomáše Kluse.

OBRAZEM: V bystřických Lužánkách vyrůstají hrady na horním toku Svratky

Bystřice nad Pernštejnem – Hrady Čepička, Lúčka, kostel a panské sídlo v Černvíru, hrad v Lomnici a klášter Porta coeli v Předklášteří u Tišnova, respektive jejich modely, budou moci již na konci letošních prázdnin obdivovat návštěvníci právě vznikajícího parku miniatur v bystřické lokalitě Lužánky. Tamní radnice na pět „letošních“ miniatur vyčlenila 250 tisíc korun.

Historicky první jaderná svatba a od císařpána k bolševikům: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 22. června 2018.

Vysvědčení za týden dostane 64 tisíc dětí

Vysočina – Známkování už je uzavřené a děti se již nemohou dočkat prázdnin. Poslední týden ve škole bývá ve znamení her, někde už začínají opravy školních budov.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT