VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář23 000 Kč

Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech truhlář - zakázková výroba. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Intermont s. r. o., Mikuláše Střely, č.p. 191, 582 66 Krucemburk. Informace: Hana Málková, +420 777 745 215,569 698 705.

Administrativa - Administrativa Asistent, asistentka13 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci administrativní pracovník/ce, telefonista/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - komunikativnost, pečlivost, příjemný hlas, - administrativní práce, zvedání telefonních hovorů, plánování práce, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Aqua progress, s.r.o., Pecháčkova, č.p. 290, 582 22 Přibyslav. Informace: Ludmila Krátká, +420 567 213 307.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní20 000 Kč

Účetní všeobecní účetní. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - praxe podmínkou, - vystavování faktur, zápis přijatých faktur, vedení pokladny, účtování, Osobní kontakt možný pro předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Crystal glamour, a.s., 582 31 Okrouhlice. Informace: Václav Hrubý, +420 603 482 771.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technik15 000 Kč

Stavební technici stavební technik. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - praxe ve stavebnictví, flexibilita, ochota se odborně vzdělávat, - vyšší příjem možný na základě dohody, získaných zkušeností, aktivity, - osobní kontakt možný po předchozí tel. dohodě. Pracoviště: Stavitelství kafka s.r.o. - pracoviště, Humpolecká, č.p. 1576, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Pavel Kafka, +420 774 629 191.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Masopustní průvod prošel Žďárem.

ANKETA: Vyberte nejhezčí masopust na Vysočině

Telefonní budky převálcovala moderní doba mobilní

Telefonních budek je stále méně, úplně ale nezmizí

Česko má další zlato. Vysloužil si ho v Koreji olympijský dům

/FOTOGALERIE/ Jedno zlato už česká výprava díky lyžařce a snowboardistce Ester Ledecké z Pchjongčchangu má. Česko se však dočkalo ještě dalšího prvenství. Tentokrát ovšem nikoli na sportovišti, ale mimo něj. Již tradičně v dějišti olympijských her otevírají své domy jednotlivé země. A výjimkou není ani Česká republika. Ta si za něj vysloužila od amerického listu The Boston Globe dokonce zlato.

Muž nalezl v lese starou munici

Pohled - Nález staré munice ohlásil v úterý 20. února policistům na tísňovou linku muž, který procházel lesem v místech zvaných U Svaté Anny.

Mladí hokejisté se na v Brodě radnici pochlubili zlatem

Havlíčkův Brod – Mladí hokejisté přivezli ze zimní olympiády do Havlíčkova Brodu zlatou medaili.

Týmy z Brodska budou hrát o Pohár Vladimíra Martince

Havlíčkobrodsko - Krajská hokejová liga Pardubicka se blíží ke svému konci. Havlíčkobrodské týmy ale o finále už bojovat nebudou. Poslední zástupce, Světlá nad Sázavou, vypadl ve čtvrtfinále s Českou Třebovou. Na domácím ledě prohrál 4:5 a celkově na zápasy padl 3:1.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT