Řeč je o Toyotě Land Cruiser. A ne ledajaké. Mluvíme zde o ročníku 1981, respektive o modelu J40, který byl vyráběn v rozmezí let 1960 až 1984. Jedná se o jeden z nejmasověji rozšířených Land Cruiserů, které byly používány doslova ve všech světadílech.

Válečná kořist

Historie Toyoty Land Cruiser se začala psát v roce 1941 na Filipínách, které v té době Japonsko obsadilo. Zde armádou nalezený americký Jeep byl odeslán do Japonska, kde byl podroben zkoumání. Vláda pak nařídila dle tohoto vzoru vyvinout armádní vůz, který nesl označení AK10. Během druhé světové války však nedošlo k jeho většímu rozšíření.

Po skončení války následovaly další typy a varianty malých terénních vozů připomínající svojí konstrukcí amerického Jeepa. Název „Land Cruiser" byl poprvé použit v roce 1954, údajně jako odpověď na anglického Land Rovera. Autorem označení byl tehdejší technický ředitel Toyoty Hanji Umehara.

Až z Afriky

Land Cruiser řady J40, který si dnes představíme, byl vyráběn v různých modifikacích, s různými motory a převodovkami celých čtrnáct let. Pro svoji robustnost, nenáročnost a neuvěřitelnou průchodnost terénem se tento vůz stal spolu s Jeepy a Land Rovery oblíbeným dopravním prostředkem v místech s extrémním podnebím bez silniční sítě a dostupných servisních stanic. Byl používán jak civilisty, tak různými organizacemi, včetně policejních a vojenských složek.

J40 je všeobecně považován za Land Cruiser pro „opravdové chlapy". A právě jednoho z těchto „drsných chlapíků" můžeme potkat celkem pravidelně v ulicích Třebíče.

Jeho historie je doslova vzrušující. Majitelem je Johann Müller. Land Cruiser J40 byl vždy jeho velkým snem, který si nakonec přece jen splnil. Hledání však nebylo jednoduché. Vůz, který Johann našel, celý svůj život strávil v Africe mezi slony a žirafami. Posléze byl odprodán a odvezen do Chorvatska, kde ho také Johann vypátral a koupil.

Afrika se však na Land Cruiseru podepsala takovým způsobem, že muselo být přistoupeno ke kompletní renovaci. A to ne ledajaké. Vůz byl rozebrán doslova do posledního šroubku a poté opět postaven do podoby nového vozu. Motor, řadový benzínový šestiválec o obsahu 4.2 litru, dostal oproti originálu hlavy válců zkonstruované pro provoz na bezolovnatý benzín, jinak bylo vše přísně podřízeno originálnímu stavu.

Oko obdivovatele se může donekonečna kochat všemi detaily a neubrání se hledání něčeho, co by prozradilo skutečný věk vozu. Věřte ale, že nenalezne. Tahle Toyota je jako stroj času, který se zastavil v roce 1981, kdy byla vyrobena.

Johann dnes svůj vysněný vůz používá v běžném provozu. Tohoto žlutého Land Cruisera na silnici určitě nepřehlédnete. A když se pozorně podíváte dovnitř, určitě spatříte Johanna a jeho rodinu, jak jsou ze svého nevšedního vozu náležitě nadšeni!

JAN KOTLÍK