VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opuštěné stavby čtyř mostů komplikují život v obcích

Vysočina – Odchod firmy od čtyř rozestavěných krajských mostů zkomplikoval život v obcích na Vysočině. V Radkově na Jihlavsku, v Pořežíně na Žďársku, ve Starči na Třebíčsku a v Hluboké na Brodsku se kvůli tomu perou se složitou situací.

12.9.2018
SDÍLEJ:

Aktuální situace z počátku 30. týdne 2018.Foto: Deník / Hana Jakubcová

Například ve Starči se obávají, že může při prvních silnějších mrazech popraskat vodovodní potrubí, které je kvůli stavbě vytahané po povrchu - pokud se s tím včas něco neudělá. „Je to pro nás příšerná situace. Za dvanáct let, co starostuju, jsem nic takového nezažil,“ postěžoval si starosta Starče Čestmír Linhart.

V Radkově u Telče staveniště vesnici rozdělilo na dvě poloviny. Lidé místo objíždějí po sedmikilometrové náhradní trase. Včetně sedláků, kteří míří na pole z jednoho konce vsi na druhý. Po okolí jsou další uzavírky, přes Radkov míří tisíce aut, která by tam jinak nejela.

Kvůli nedokončenému mostu v Pořežíně se na blízkou ronovkou skládku taky jezdí po dlouhé objížďce. A přetěžuje se při tom místní komunikace, kterou loni opravili.

Podle toho, co sdělila krajská mluvčí Jitka Svatošová, se věci hýbou kupředu. „Jde o stavby v gesci Krajské správy a údržby silnic Vysočiny. U všech trváme na zprůjezdnění v letošním roce,“ zdůraznila.

U mostu v Hluboké už se podle jejích slov podepisuje smlouva. V případě mostu v Pořežíně se koncem minulého týdne otevíraly nabídky od nových zájemců o stavbu. „U mostů Radkov a Stařeč se budou nabídky otevírat 19. září. Pokud bude vybrán vítězný zhotovitel, bude na profil zadavatele uveřejněno oznámení o výběru nejvhodnější nabídky a následující pracovní den se podá výzva k podpisu smlouvy,“ popsala další kroky mluvčí.

Ze čtyř starostů jednotlivých obcí, které Deník oslovil, události komentoval nejsmířlivěji Otto Kohout z Krucemburku, pod který spadá Hluboká. „Jsme asi první, kteří se dočkají, že se stavba znovu rozjede. Ano, jsou to komplikace, ale kraj se snaží. Brzy se bude předávat staveniště, máme přislíbeno, že to zprůjezdní do konce listopadu,“ řekl.

„Vlastně se nám vysmáli“

Naopak servítky si vůbec nebere starosta Radkova u Telče Miroslav Mareček. „Taky jsem slyšel o termínu 19. září. A že ještě bude následovat 15 dní, kdy se bude čekat, zda do výběrového řízení někdo nezavrtá. Je to nekonečné, nikde se nedobereme přijatelné nápravy,“ už starosta rezignoval.

S kolegy byl na setkání s pracovníky od krajských silničářů. „Zeptal jsem se pána, co seděl ve výběrové komisi, která nám sem vybrala původní firmu, jak je možné, že stavbu mostu zadali někomu, kdo nikdy žádný most nepostavil. Kdo dělá rekonstrukce bytových jader a zateplení fasád. Rozumnou odpověď jsem nedostal, prý bylo vše podle zákona, vlastně se nám vysmáli do očí,“ zhodnotil jednání Mareček.

Navrhoval, ať se místo provizorně zahrne nebo nějak zapraví, aby se dalo jezdit, když je stavba opuštěná a v žalostném stavu. „Jenže to prý nejde, dokud se nevybere nová firma. Nesedí mi informace, že je tam práce na tři měsíce. Podle mě není šance to do konce roku stihnout, pokud se mají dodržet technologické postupy. Přece se může zkazit počasí a most se přitom musí udělat pořádně,“ zamyslel se radkovský starosta.

Když bezdomovec hlásí

Ve Starči jsou už taky pořádně otrávení. „Vázne informovanost, moc se toho k nám nedostane. Nebýt jednoho bezdomovce, řadu věcí ani nevím. Pečlivě totiž sleduje sdělovací prostředky a jakmile se někde něco šustne, okamžitě mi to hlásí,“ popsal, jak to u nich chodí, starosta Čestmír Linhart.

Podle jeho názoru se i na příkladu Starče natvrdo ukázalo, jak nemusí v praxi fungovat zákon o veřejných zakázkách a boj o transparentnost za každou cenu. „Naopak může fatálně zkomplikovat život v obcích. Jakmile nějaká firma uteče ze stavby, aniž ji dokončí, nelze rychle oslovit partu dělníků nebo jinou firmu, která má zrovna volnou kapacitu, aby stavbu dokončila. Nikdo si takový krok nedovolí, protože by mu hrozily soudní tahanice,“ vysvětlil.

Připomeňme, že hlavní problémy na čtyřech vyjmenovaných stavbách malých silničních mostů nastaly, když brněnská společnost Keviton odstoupila od smluv uzavřených s Krajskou správou a údržbou silnic Vysočiny. Mosty v celkové hodnotě 16,3 milionu korun měly být původně hotové do konce srpna.

Autor: Hana Jakubcová

12.9.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojírenští technici projektanti, 27 000 Kč Strojírenští technici projektanti, konstruktéři projektant lehkých obvodových plášťů a interiérů. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - nadšení, loajalita, flexibilita, ochota učit se, výhodou znalost AJ, Inventor a Revit, - tvorba jednotlivých fází projektové dokumentace pro výrobu, návrhy realizovatelných technických řešení, komunikace v rámci projektového týmu (s výrobou) s montáží, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Nevšímal, a.s. - pracoviště, Dvořácká, č.p. 3263, 580 01 Havlíčkův Brod 1. Informace: Lukáš Žemba, +420 325 512 090. Výroba - Výroba Seřizovači 35 000 Kč Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) obráběč kovů s praxí - CNC a NC. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: - výše platu podle zkušeností, typu stroje a znalostí programování, - prac. doba 5:00 - 13:30 hodin, Tel. nebo osobní kontakt v prac. dny 6-13 hod.. Pracoviště: B e h o spol. s r. o., 582 63 Ždírec nad Doubravou. Informace: Jana Křesťanová, +420 561 202 024(025). Řemeslné práce - Fajn práce v Humpolci -až 27000 Kč/m,6 týdnů dovolené 22 000 Kč Hledáte perspektivní a dobře placenou práci? Pro našeho klienta v Humpolci, předního výrobce kompresorů pro klimatizační jednotky automobilů, hledáme vhodné pracovníky na pozici operátor ve výrobě. Nabízíme práci se špičkovými výrobními technologiemi. Nemáte praxi? Nevadí, vše Vás rádi naučíme! Náplň práce: Obsluha automatizované výrobní linky. Montáž kompresorů pro klimatizační jednotky. Vizuální kontrola. Místo výkonu práce: Humpolec. #cJaM9 Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 85 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků manipulant (vozíčkář). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 85 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - vazačské a jeřábnické zkoušky, zkoušky na vozík a zakladač, výhodou praxe, - prac. doba PO-PÁ 6:00 - 14:15 hodin, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Nate - nápojová technika a.s., Žižkova, č.p. 1520, 583 01 Chotěboř. Informace: Jana Holasová, +420 569 551 525.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ženou regionu Vysočina se stala Marie Kinsky.
8

Je tolik žen, které by si ocenění zasloužily více, říká Marie Kinsky

Tak vypadá vylepšený závodní vůz v podání jeníkovských školáků.

Šikovní školáci z Jeníkova poradí i pilotům Formule 1

Vodu v lesích zadrží tři obnovené nádrže

Vysočina – Tři vodní nádrže na Vysočině v katastrech obcí Jackov, Jestřebí u Brtnice a Radkovice u Hrotovic obnovily Lesy České republiky. Vodní díla zadržují na dvou a půl hektarech 37 tisíc metrů krychlových vody. V době sucha je to významný zdroj vody v krajině.

OBRAZEM: Rostou. Houbové žně nezastaví ani chladné počasí

Vysočina – Houba, kam se podíváš. Uplynulé zhruba třítýdenní období, které však stále přetrvá, přálo jak vášnivým houbařům, tak i méně zdatným hledačům. Milovníci houbových pochoutek si tak z lesů odnášejí své úlovky po kilech. Letošní houbařskou sezonu si pochvaluje i humpolecký houbař Martin Sýkora.

Zabijácká jízda superbu v centru Prahy a bourání mostu v Mostě: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 25. září 2018.

Modrásek potřebuje k životu mravence a jednu jedinou rostlinu

Vysočina - Denní motýl modrásek bahenní žije jen tři až pět dnů, během kterých se musí spářit a naklást vajíčka. Ke svému životu a vývoji bezpodmínečně potřebuje přítomnost rostlin krvavec toten a mravenců žahavých, jejichž larvami se housenka motýla živí.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT