„Ve Stonařově se zatím podepsalo asi 250 lidí. Počet podepsaných v ostatních obcích budu zjišťovat koncem týdne,“ uvedla iniciátorka petice ze Stonařova Simona Kuzdasová.

Petice je k dispozici v dotčených obcích na obecních úřadech, kde ji kdokoli může podepsat. Například ve Vílanci mají určené i hodiny na podpisování. „Zájemci tak mohou učinit během úředních hodin, tedy každou středu čtyř do půl šesté,“ uvedla starostka Vílance Lenka Pernová.

Takto vypadá auto s náklaďákem po dopravní nehodě.
Čelně narazil do náklaďáku

Obcemi u silnice první třídy projede denně několik tisíc aut. Podle petičníku roste v posledních letech především nákladní automobilová doprava, což je spojeno se zvýšeným hlukem a množstvím zplodin výfukových plynů. „V důsledku toho dochází ke snížení kvality každodenního života obyvatel a k ohrožení zdraví těch, kteří se na zmíněné komunikaci pohybují,“ stojí v krátkém textu petice.

Podle starosty Stonařova Františka Plavce už lidem dochází trpělivost také s tím, že obcemi vedou od jara do podzimu objízdné trasy. „Kolikrát máme ve Stonařově problém vůbec z vedlejších silnic vjet na hlavní, jaký je tu provoz,“ dodal stonařovský starosta.

Přesto tento fakt nebyl podle Kuzdasové důvodem, proč petici sepsali až letos. „Naše iniciativa se formovala už delší dobu,“ dodala Kuzdasová, která je jednou ze tří lidí v petičním výboru.

Ta zatím nemá žádné novinky z odpovědných míst. S obchvatem se totiž v územním plánu počítá už téměř třicet let.

Silnice první třídy s označením 38 patří Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). V současné době ŘSD předkládá na Ministerstvo dopravy do schvalovacího procesu záměr projeku I/38 Jihlava – Stonařov. Jde o přeložku silnice navazující na obchvat Jihlavy.

„Je vedená mimo zastavěná území Rančířov, Čížov, Vílanec, Suchá, Prostředkovice a Stonařov. Pokud bude záměr schválen, bude zveřejněn leták se všemi informacemi a bude následovat projektová příprava,“ popsal aktuální dění v oblasti realizace obchvatu Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Realizace je však ještě stále daleko.